Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrik83
#773881
Den här tråden är väl lite som att kasta spjut i radhus.. Men efter en vecka på Gotland & nu en vecka på Öland så kan jag inte undgå att lägga märke till att nästan samtliga Volvo man ser hänger ordentligt över bakvagnen, varför? Inget annat semesterpackat ekipage förutom SAAB & Avensis har hängt så mycket som alla Volvosar gör. Vad är det Volvo inte kan när det kommer till fjädring? R-Design & den s.k nivåregleringen verkar inte heller hjälpa då även dom ser ut som man fyllt hela bakluckan med kakel eller cementsäckar. Två vuxna i bak på en XC70 och bilen lutar som den höll på att göra en wheelie..

Det har aldrig varit så påtagligt som nu när man ser alla semesterpackade bilar, men Volvo ser generellt ut som stryk på dessa två öar. Finns det någon förklaring/positiv effekt till utseendet som jag inte begriper mig på?


//H, som hädanefter har hälften av packningen på passagerarplatsen.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#773902
Har aldrig sett en Volvobil med sportchassi och nivåreglering hänga. Bilen är ju sänkt men något häng har jag aldrig haft på mina tre senaste med nivåreglering. Detta trots full last och husvagn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#773918
Utan nivåreg = minsta last gör att bilen hänger ned svårt i baken

Med nivåreg = bilen är till och med lite hög bak trots full last och släp.

Utan nivåreg är ju en V70/XC70 snudd på helt värdelös, med är den istället en mycket kompetent laståsna med bra vägegenskaper.
av mattish
#773924
Värdelös är dock inte min v70 utan nivåreglering, men visst är det bättre med.

Är det inte samma som på 7/940 att hjulhuset är högre upp fram vilket gör att det ser ut som att den hänger mer än den gör?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#773934
Min förra XC70 hade inte nivå-reg för jag kunde inte få in det i budgeten för tjänstebil. Det räckte med två pers i baksätet eller lite last i bagaget för att det skulle börja hänga. Jag fick trycka i gummidistanser i fjädrarna, det räddade läget lite. Att byta/modda dämparna på en sprillans ny tjänstebil var ju inte att tänka på-
av perhall
#773966
Vilken tur, B20, att Volvo går halvdåligt så att de måste sänka priserna så att nivåreglering nu ryms i budgeten! Hade också gärna haft Nivåmat.
Håller med om detta, har åkt till "tippen" några gånger nyligen och fast det knappt är mycket tunga grejer i bilen så hänger den tungt.
Många V70/XC70 är ju tungt lastade, men värst verkar 9-5 kombi vara, MY04-10 ca... ofta helt fulla med grejer, de kan hänga rätt svårt de också...
PH
av Henrik83
#773970
Kan ju vara så att de R-design jag sett är hemmabyggda via Tradera & inte har nivåregleringen. Men de vanliga V70isarna ser verkligen inte bra ut. Men varför är syndromet så extremt överdrivet på just Volvo? Vissa bilar ser ju ut som att dom är trasiga bara för att det sitter två ungdomar i bak och skuffen innehåller semesterpackning.
Passat, 5-Serie, C- & E-klass, i40, A4-A6, Mondeo hänger inte ens i närheten lika mycket, inte de jag sett nu när jag börjat "leta" iaf.
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]