Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:XC70 har ju längre fjädringsväg och högre däckprofil - det är det som gör den tystare.
Men den är rätt svajig redan från början, friktionsdäck på sommaren skulle jag aldrig rekommendera, även om de är tysta!
Farligt i kritiska situationer.
PH
Tack Per. Har du själv kunnat höra en skillnad i bullernivå i kupén eller har du dragit slutsatsen utifrån logik med tanke på teknisk spec?

Samtidigt som fjädringsvägen är längre så tänker jag att fjädringen är kraftigare vilket skulle kunna göra att mer ljud överförs till karossen - eller har jag fel där?

När det gäller däckprofilen - menar du då att däckprofilen, exempelvis 215/65 R16, gör att det blir tystare, TROTS att däcken som används till XC70:n är hårdare/förstärkta AWD-/SUV-däck? Eller gäller förstärkningen mer sidorna på däcken och inte nödvändigtvis den ytan som rullar på vägen? De AWD-däck som jag sett har decibel-värde utskrivet är alla mer högljudda än vissa av de traditionella däcken, exempelvis GoodYear Efficient Grip Performance har 68 decibel, medan jag bland de XC70-relevanta däcken hittade 70 decibel som lägst. Menar du ändå att man kan uppnå lägre bullernivå från vägljud i XC70:n än V70:n?

Jag har läst om risker med friktionsdäck, men vill ändå ha det med tanke på mitt handikapp/tinnitus. Däremot kanske det då skulle vara olämpligt för mig att köpa XC70 om just den modellen blir extra svajig med friktionsdäck? Men på vintern, med kallare underlag, så antar jag att det är helt ok med friktionsdäck på, eller?
Uppgifter från biltillverkaren om antal dB har visat sig stämma dåligt... läste något tyskt test som gav helt annat resultat. Bättre med riktiga, oberoende däcktester!

Eftersom jag har haft flera V70II har jag noterat varje gång jag kört XC70II att den är lite tystare. Det kan ju vara en missuppfattning men låter ändå rimligt, tycker jag. Sänkta bilar bullrar alltid mer, liksom bilar med lägre däckprofil.
PH
MartinS skrev: När jag nyligen bytte från 235/60-18 Pirelli P-Zero Rosso med 4mm till nya 255/45-20 Pirelli Scorpion Zero Assimetrico
Intressant, jag har kört massor på Assimetrico och de är en blandad upplevelse.

Gummiblandningen verkar vara samma som bakeliten i ishockeypuckar.

+ Förmodligen det billigaste däcket som överhuvudtaget går att köpa i dagsläget om man räknar kr/mil, de rullar ju glatt 6000-8000 mil och har lagligt mönsterdjup kvar. Bilhallarna är fulla av 3 år gamla tjänstebilar som fortfarande rullar på original assimetricosulorna.

-Inget höjdargrepp på asfalt och fuktig asfalt, Speciellt vid hård bromsningn. Under åren har jag varit ute för vilt ett antal ggr och de har kass grepp och man kanar väldigt långt.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
perhall skrev:Som sagt, de dB som däcktillverkarna uppger stämmer inte bra som jämförelse mellan märken.../PH
Nej, och inte heller de db som biltillverkarna uppger på sina egna modeller. Enl. registreringsbeviset är tantens Renault Clio combi tystare än Volvon :shock:
Krollspell skrev:
perhall skrev:Som sagt, de dB som däcktillverkarna uppger stämmer inte bra som jämförelse mellan märken.../PH
Nej, och inte heller de db som biltillverkarna uppger på sina egna modeller. Enl. registreringsbeviset är tantens Renault Clio combi tystare än Volvon :shock:
Regbevisets DB är ju ljudnivån som bilen genrerar som buller till omgivningen. Inte ljudnivån inuti bilen.
VolvoB20 skrev:
Krollspell skrev:
Regbevisets DB är ju ljudnivån som bilen genrerar som buller till omgivningen. Inte ljudnivån inuti bilen.
Ok! Så "Ljudnivå under körning" avser ljudnivån för omgivningen alltså? Då blir ju nästa fundering eftersom Megane
1.5 diecel som bekanta har alltså är tystare för omgivningen än vår Clio bensinare?

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]