Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det som jag tror är viktigast är ju hjulets diameter och dess offset. Styrgeometrin (och antagligen bakaxelns länksystem) är nog anpassade efter en viss hjulstorlek och offset. Om sedan hjulet består av mest fälg eller mest däck, kanske inte spelar roll för just den saken. Däremot torde väl komfort och väghållning påverkas av hur mycket gummi och luft det är i hjulen...
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av moose
AndS skrev:
moose skrev:Det går säkert hur bra som helst, men är enligt min mening helt fel. Bilen är konstruerad för en annan dimension och fungerar antagligen bäst så. Dessutom kommer det se estetiskt fel ut samt att din hastighetsmätare kommer visa ännu mera fel och din färddator kommer inte att stämma.
Nja, detta var väl mera vad biltillverkaren vill vi ska tro, eller????
Vissa bilar kan ju beställas med storlekar från t.ex. 16-18tum.
Att då påstå att det skulle vara så stor skillnad mellan 17", med 225/50 eller 225/45, är väl ändå lite magstarkt? Då skulle ju t.ex. 16" med 205/60 vara så mycket bättre än 225/45 och 17".
Nä, detta är rent skitsnack, ber om ursäkt för ordbruket, utan mera av en nyck från från Volvo att välja en viss dimension. Har inget med bilens funktion på väg att göra. Fortfarande är 225/50 dyrare än 225/45 även om det i andra trådar påstås att det är marginellt. :wink:
Ja du får naturligtvis köra med vilka däck du vill. Det jag menar är att utvecklingen har sin gång och det är inte Volvo undantaget att köra på 225/50. Bilarna blir större och tyngre och givetvis ställer detta andra krav på däcken. Att köra med fel dimension medför därför vissa snabbt synbara konsekvenser och vissa man kanske behöver besitta större teknisk kompetens för att helt förstå.
av perhall
När 225-50-17 kom var det skitdyrt, 2003, fanns på Lexus och BMW e60. Det är fortfarande dyrare än 225-45-17. Kommer aldrig bli lika billigt. Samma med 205-50-16 som satt på 850, många kör 205-55-16 istället.
Jag tror inte heller bilens egenskaper påverkas så mycket, skulle hellre köra med bra däck 225-45 än sämre däck 225-50. Det är ju inte heller ovanligt att för en bilmodell däckbestyckningen skiftar, t ex Passat före FL hade 205-55-16 med vissa motorer, 215-55-16 med andra, samma med S60 förra.
Att biltillverkarna skulle välja en dyr dimension i ont uppsåt tror jag dock inte på, men 225-45 börjar bli små för biltypen...
PH
Användarvisningsbild
av hollan
nu har de bilarna 245/45-17 så den dimensionen är godkänd på v70II så kör hellre på den om den nu är billigare
jag tror inte de finns 225/45-17 som har 97 i lastindex ens så det är nog där man går bet
av AndS
hollan skrev:nu har de bilarna 245/45-17 så den dimensionen är godkänd på v70II så kör hellre på den om den nu är billigare
jag tror inte de finns 225/45-17 som har 97 i lastindex ens så det är nog där man går bet
Vet inte om du avser att däcktypen finns med 97 eller om bilen kräver, men vår V70II är typad med 94. Och här verkar däckfirmorna få upp lite annan info när man rekommenderar däck utifrån bil, senast påstod man till mig att den skulle ha lägst 98 enligt "deras" system.
av AndS
moose skrev: Ja du får naturligtvis köra med vilka däck du vill. Det jag menar är att utvecklingen har sin gång och det är inte Volvo undantaget att köra på 225/50. Bilarna blir större och tyngre och givetvis ställer detta andra krav på däcken. Att köra med fel dimension medför därför vissa snabbt synbara konsekvenser och vissa man kanske behöver besitta större teknisk kompetens för att helt förstå.
Jag tror att det finns två missförstånd här som jag ser det men kan ju ha fel;
"Bilar blir större och tyngre" - jo det stämmer nog men med de små skillnader vi diskuterar i dimension och samma däckstyp så är påverkan minimal, det som avgör är att du har rätt belastningskod för däcket du tänker använda.
"synbara konsekvenser" - vi diskuterar här endast minimal omkretsförändring av kanske +/- 5% och jag utgår från originalfälgar. Däremot om du väljer fälgar som har andra mått mellan navcentrum och fälgkant så kan du få påverkan gällande slitage, mm, dvs du flyttar hjulet i axelled.
Och det kan, behöver inte, även vara så att du kan få byta styrutslagsbegränsare även om du byter inom dimensioner som bilen får utrustas med.

Men i mångt och mycket så är det nästan uteslutande en utseendefråga när det gäller att vi skaffar oss bredare däckdimensioner och delvis även större fälgar. Om vi utgår från våra vanliga Volvobilar och väljer ett hyfsat märkesdäck, så kan eller kommer inte 99,5% av oss förare in närheten av att köra bilen så att en större/bredare/lägre profil har någon påverkan, speciellt inte med dagensantisladdsystem, etc. Sedan kan det finnas undantag, men de bekräftar inte regeln :wink:
av perhall
225-50-17 har normalt 94, men V70II levereras med 98 "Extra Load" som håller längre.
205-60-16 har 96 har jag för mig.
Det går utmärkt med eftermonterade 225-50-17 med 94...
225-45-17 har väl 92? Det är eg lite lågt men naturligtvis inget problem i normalläget
PH
Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider[…]

Volvo car UX

Chattade precis med Volvo support, och planen &aum[…]

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]