- tor 07 mar 2013, 08:10
Hittar både negativt och positivt om båda motorerna här på forumet. Givetvis är det svårt att sia om hur marknaden kommer att se ut om 5 år och hur det påverkar andrahandsvärdet. Det jag funderar över är vilken bil som blir billigast att äga (om vi antar att båda bilarnas värde sjunker med ungefär samma procent)
Flexifuel verkar vilja ha ca 1,2 l/m etanol vilket motsvarar ca 12 kr milen i bränslekostnad.
Dieseln verkar ligga kring 0,6 l/m = 8,4 kr milen.
Det som brukar vara ett argument mot dieseln är skatten, men i det här fallet ligger den endast ca 450 kr mer än flexifuelen. Däremot så är många av de flexifuelbilar jag tittat på fortfarande skattebefriade i ca 2 år till.
Försäkring är i stort sett samma.
Skiljer sig servicekostnaderna så pass mycket till fördel för en F?
Däremot får jag en nyare/fräschare bil om jag väljer en F. Jämför 2 st 2010 för ca 150k. Där F har gått ca 7000 mil och D har gått kring 11000 mil.
Flexifuel verkar vilja ha ca 1,2 l/m etanol vilket motsvarar ca 12 kr milen i bränslekostnad.
Dieseln verkar ligga kring 0,6 l/m = 8,4 kr milen.
Det som brukar vara ett argument mot dieseln är skatten, men i det här fallet ligger den endast ca 450 kr mer än flexifuelen. Däremot så är många av de flexifuelbilar jag tittat på fortfarande skattebefriade i ca 2 år till.
Försäkring är i stort sett samma.
Skiljer sig servicekostnaderna så pass mycket till fördel för en F?
Däremot får jag en nyare/fräschare bil om jag väljer en F. Jämför 2 st 2010 för ca 150k. Där F har gått ca 7000 mil och D har gått kring 11000 mil.