Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla! Jag har en V70 2.0F och kör på Ethanol. På Bilbolaget får jag olika information ang. service beroendemed vem jag pratar med. En del säger att jag bör serva bilen var 1000:e mil, andra säger 2000 mil. Vad är rätt i detta fall? Ni andra som kör på Ethanol, hur ofta servar ni? Dvs byte av filter, olja etc?
Det skall vara 1000 mil eller 12 månader på 2,0F men det är inte alltid en full service utan varannan service är i princip bara olja plus filter om jag inte minns fel. Det står i serviceboken på just din bil.

På min 2,5FT hade jag 1.500 mil mellan servicetillfällena om jag inte minns fel men den rullar men betydligt mycket lägre motorvarv vilket förmodligen också påverkar längden på intervallet.

Läste här på forumet om någon som bara hade tre ifyllda service trots att bilen gått 6.000 mil och det borde eg inte vara någon fara förutsatt att olja+filter byts efter 1.000 mil och att de viktiga "stora" servicearna är utförda. Alla vill inte betala en märkesverkstad för oljebyte plus filter därav gissar jag att många som kör privatbil gör på detta sätt med etanolbilarna. dvs de gör den miondre servicen själva.
Volvobrasse: Hur länge, eller hur långt, har du kört bilen? Du kommer om allt fungerar att få ett meddelande i displayen när det är dags för service. Oavsett om det är "stor" eller "liten" service. Och meddelandet kommer ca 100 - 200 mil förväg.
På 2.0F är det service var 1000-de mil. I alla fall på min -08.
av MatsP
Jag fick ett serviceprotokoll utprintat på Volvo för min 2,0F

För min motor står det på protokollet första service efter 1000 mil och därefter var 2000 mil.
Tidigare har jag alltid fått informationen att det är var 1000 mil hela tiden
Någon som vet vad som gäller ?
Var tusende mil gäller, men den "lilla" servicen kanske inte räknas som en regelrätt service? Man byter bara olja och oljefilter på den lilla servicen. Om du har något klagomål eller frågor skall du naturligtvis säga till om det på lilla servicen, men då blir det ju genast lite mer att göra = längre tid och mer pengar.
Följ uppmaningarna i meddelandedisplayen, så blir det rätt.
Användarvisningsbild
av Jensen
Serviceintervallen är var 1000:e mil eller efter 12 månader.
Tänk på att ev maskinskada ej kommer att täckas utav försäkringsbolagen den dagen man råkar
ut för något större fel.
Tycker personligen att köper man bil för x antal tusen kronor och vill snåla på oljebytet så ska man fundera
på om man verkligen skall ha denna typ av bil :D :D :D
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]