Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Visst reflekteras en del ljus från luft/glasövergången på rutans insida, men det ljuset mäter man inte, så det spelar ingen roll. Tillräckligt når glas/luftövergången vid rutans utsida och reflekteras därifrån, för att man ska ha någon referens att mäta mot. Ytan är dock liten, så har man otur får man ett antal större droppar på rutan, utan någon reaktion. Speciellt om det stänker upp, eftersom vattnet då inte alls sprids jämnt över rutan. En stor droppe på sensorns avkänningsyta ger alltid reaktion, medan mycket små droppar (från dimma) inte alltid gör det. Förmodligen reflekteras då tillräckligt med ljus mellan dropparna för att lura sensorn.

Det räcker som sagt att peta till spaken för att få ett extraslag, om man sitter och väntar på sensorn.

Jag kör vanligtvis med inställningen för känsligheten tre steg uppifrån.
av Lazy
Jag är mycket besviken på min regnsensor, jag har aldrig hittat någon bra inställning (testat alla lägen) för regnsensorn som jag är nöjd med, visst går det att peta till spaken för extra drag men för att slippa sitta och peta på spaken då och då kör jag hellre med normalt läge, då känner jag mig tryggare.
Användarvisningsbild
av apersson850
Antingen är det sensorerna eller vi som är olika. Det jag uppskattar med regnsensorn är just att i nästan alla fall behöver jag inte göra något alls, när:
  • Jag stannar vid stopp och det därför inte behöver torkas lika mycket.
  • Farten ändras, även om det inte är ända ner till stopp.
  • Jag kommer ifatt en bil som drar upp stänk på min ruta.
  • Jag möter en bil som dra upp vatten i luften.
  • Jag kör om en bil som drar upp vatten i luften, vatten som hamnar på min ruta.
  • Jag kör i en vattenpöl som är djup nog för att det ska stänka upp på min egen ruta.
  • Regnet ökar eller minskar i styrka.
Alla dessa fall kräver annars att jag gör någon ändring på inställningen, men med regnsensorn igång sköter det sig självt.
av Lazy
Jag upplever regnsensorn som allra sämst i stadskörning vid lätt regn, då hittar den aldrig rätt rytm för att man ska se bra vad som sker i korsningarna.
Nej då funkar de gamla hederliga normal läget bäst tycker jag.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jaha, det kan tänkas. Den sortens körning har jag inte hunnit prova så mycket av ännu. Jag har kört mycket mer landsväg, med några stopp här och var, och då har det fungerat bra. Då har det gått bra att ha samma känslighetsinställning dag efter dag. Regnat har det gjort ofta, så använt den har jag ju gjort, även om det inte blir så mycket stadskörning för min del.
Missar den stora droppar beror det säkerligen på att ingen droppe hamnade just på sensorn. Kör man då i stan driver fartvinden inte lika lätt dropparna upp över rutan, och därmed över sensorn, som när man kör fortare på landsväg.
Senast redigerad av 2 apersson850, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Datarolf
Tack apersson850 för en utförlig beskrivning av regnsensorns fysikaliska principer - nu vet jag ju i alla fall hur den är tänkt att arbeta.

Jag står nog fast vid att just på mitt exemplar reagerar den mer på många små droppar än på färre stora droppar, men det kan ju då bero på att de stora dropparna missar sensorns öga.

Min erfarenhet av sensorn är som sagt halvbra. Den är tillräckligt bra för att jag ska föredra att använda denna inställning istället för tidsstyrd automatik, men samtidigt stör jag mig på att jag alltid måste vrida upp eller ner på känslighetsvredet innan den tycks hitta en vettig reaktionsnivå. Någon skrev ovan att den kalibrerar sig vid start och att man ska stega upp från min känslighet. Ska prova detta vid nästa tillfälle.

Vänliga hälsningar

Rolf J
av oldtimersmc
Kan bara säga att jag är imponerad över hur väl det fungerar kan i ofs bero på att jag är skeptisk till det mesta :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
Ynot skrev:Jag upplever regnsensorn som allra sämst i stadskörning vid lätt regn, då hittar den aldrig rätt rytm för att man ska se bra vad som sker i korsningarna.
Nej då funkar de gamla hederliga normal läget bäst tycker jag.
Håller med, på motorväg / landsväg är den däremot riktigt bra!
av Lövet
Trams borttaget

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]