Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Du tänker fel. Förvisso kan du råka ut för att en tvåhjulsdriven bil blir stående med ett spinnande hjul, men den är fortfarande tvåhjulsdriven. Det är bara det att om det överförbara momentet är 1000 Nm på det ena hjulet och 500 Nm på det andra, då uppnår båda hjulen 500 Nm, och sen börjar det som har sämst förhållande att slira. Om vi bortser från skillnader i statisk och dynamisk friktion innebär det att båda hjulen överför 500 Nm, alltså sammanlagt 1000 Nm. Så visst driver båda hjulen. Men om det då går åt 1300 Nm för att få bilen i rullning, då kommer man ingen vart. Om däremot båda hjulen hade klarat 1000 Nm, alltså 2000 Nm tillsammans, hade det funnits god marginal.

Om då bilen på ett eller annat sätt kan hindra hjulet som har sämst friktion från att snurra fortare än det andra, får man ett utnyttjande av den bättre friktionen vid den andra sidan också. Med en riktig spärr i exemplet ovan kan man då få ner 1500 Nm i backen, vilket alltså är tillräckligt om 1300 Nm räcker. En bil som använder bromsarna för att flytta över kraft på andra sidan drar till bromsen tills hjulen snurrar lika fort. I exemplet ovan innebär det att bromsen håller emot med 500 Nm, vilket tillsamman med friktionen gör att även det spinnande hjulet kräver 1000 Nm för att snurra runt. Då har vi samma momentbehov vid båda sidorna, varvid hjulet som kan överföra 1000 Nm tvingas göra det också. Motorn känner en belastning på 2000 Nm, varav 1500 Nm går ner i backen, och då endast 1300 Nm skulle behövas för att flytta bilen rör det på sig.

Så att bortse från det systemet är ungefär lika meningsfullt som att bortse från att en fyrhjulsdriven bil driver på fler hjul än en tvåhjulsdriven.
Intressant, tack för förklaringen. Så om man vill slippa det trots allt omoderna "bromsa ett hjul för att få fart på det andra systemet" så behövs hårt ställda diffbromsar alternativt en låsning av diffen antar jag?

/Martin
Användarvisningsbild
av len
I kurvor och när du bromsar är det i stort sett samma som FWD.
Men när du ska iväg på snö, spinner en FWD hela tiden medan en AWD är svår att spinna (givetvis beroende på halkan och hur bråttom du har).
Min erfarenhet är att du har mer än dubbla fästet med AWD!
(och du sparar däcken när det inte spinner)
Användarvisningsbild
av apersson850
MartinS skrev:Intressant, tack för förklaringen. Så om man vill slippa det trots allt omoderna "bromsa ett hjul för att få fart på det andra systemet" så behövs hårt ställda diffbromsar alternativt en låsning av diffen antar jag?
Nja, det är snarare tvärtom. Diffspärrar och diffbromsar är det som är omodernt. Att skapa en diffbromseffekt med bromsarna är det moderna. Utvecklandet av ABS-system som inte har lyft- eller sjunkeffekt i pedalen, när man bromsar så ABS arbetar på olika underlag, gjorde att praktiskt taget allting som behövs för att skapa ett slags differentialbroms redan sitter i bilen. Lite mer programvara, kanske någon ventil extra, och det fungerar. Alltså minimal produktionskostnad men går ändå att ta betalt för.

Till den 854 Turbo -94 jag hade kostade TRACS 3000 kronor, tror jag det var. Lågt pris för en diffbroms, men du kan ju vara övertygad om att Volvos tillverkningskostnad för funktionen var inte många kronor per bil. Den automatiska diffbromsen som satt i en 745 SE som jag haft var säkert effektivare, men dyrare att tillverka och tyngre i bilen.

Största nackdelen med diffbroms via ABS är att den inte kan ingripa förrän ett hjul har börjat slira. På en riktig terrängbil, där man kan spärra differentialen helt, jobbar den för att hindra hjulen att börja spinna. Ett hjul som rullar synkront med underlaget har alltid bättre dragkraft än ett som slirar hej vilt. Dessutom är uthålligheten för ABS-baserade diffbromsar mer begränsad, då bromsarna blir överhettade efter ett tag. Slutligen är det så att ABS-diff också innebär att man måste öka det totala momentbehovet som motorn måste övervinna, eftersom man måste skapa ett syntetiskt motstånd för något hjul. Om man istället spärrar eller bromsar differentialen fördelar man bara kraften annorlunda. Man stjäl inte av den för att få diffbromsverkan.
av Amli
Jag tycker XC70 är en fantastiskt bra bil för svenskt vinter. Den är som skapt för det. Väl fungerande AWD, lugna och trygga köregenskaper, bra ljus, bra värme, sväljer ojämnheter i väg banan väl osv. Hade det bara funnits lite körglädje oxå hade det varit perfekt :wink:
av osla
i teorin så är den ju fyrhjulsdriven, men om du kör i ett dike snett, så du framkallar diagonal spinn så tycker jag att ska man kalla det att driva på alla hjul så ska dom driva lika mycket (kraftigt eller va ni nu vill kalla det), alltså spärrade diffar, men då käkar det däck och drivaxlar och sliter i det mesta massor mer än öppna. men nu är det ju ingen terräng bil heller :wink: men det är stor skillnad mot en fwd, farsan har en v70 xc 02 och i den är det stor skillnad mot fwd bilar fastän det är viskon i den som är seg på att koppla in. men vi har tagit oss uppför en skogsväg på vintern som har branta backar, var väl ca 1,5 dm djupsnö men det var skare och under skaren bara socker så man har riktigt dåligt fäste då. man tog sig upp efter några försök, speciellt då man kom på att man skulle ge mycke gas då jävlar kom den upp
av freezingalaskan
Många bra svar här vad gäller tekniken runt fyrhjulsdrift....Amli beskriver det bra utifrån känslan av bilen vid vinterväder. Jag har aldrig känt en sådan trygghet i vinterväder som med min XC70. Den är hästlängder före Subaru Outback som jag hade förrut vad gäller känslan. När jag jämförde båda i mycket snö i uppförsbacke så blev det stopp på samma ställe för båda bilarna, trots att Subarun borde ha vunnit.

Jag tycker dock att defrost på framrutan är lite dåligt på Volvon där luften träffar rutan ganska högt och ej hjälper till att tina torkarna. Jag köpte också en XC90 i våras och ser fram emot att jämföra den med XC70. Båda -09, samma motorer (3.2) och fyrhjulsdrift.

freezingalaskan
Användarvisningsbild
av VolvoB20
freezingalaskan skrev:Jag tycker dock att defrost på framrutan är lite dåligt på Volvon där luften träffar rutan ganska högt och ej hjälper till att tina torkarna.
Från MY-12 man två riktiga defrostermunstycken igen så som det alltid har varit sedan PV och Duett. Det var bara V70II/XC70II MY08 till MY11 som man bara har ett löjligt utblås i mitten som dessutom träffar för högt.

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]