- mån 10 okt 2011, 08:10
#575459
Hej.
Köpte en 2.5 FT 2009 i somras. Bilen går helt underbart bra, med ett litet undantag. De senaste veckorna har den blivit svårstartad när den stått exvis över natten (garage ca 15 grader), eller från morgon till em på jobbet (parkerad utomhus). Felet yttrar sig som att motorn verkar helt död (med några små livstecken) vid första trycket på startknappen. Startmotorn snurrar och snurrar i ca 10s innan den timar ut. Vid nästa tryck på knappen hoppar motorn igång nästan omedelbart och går utmärkt. En lite tydligare doft av etanol efter en sådan session. När bilen inte stått lika länge (kanske bara max ett par tre timmar) så startar den i stort sett alltid omedelbart. Jag har kört på E85 från Jet sedan jag köpte bilen (ca 750 mil sedan). Känslan jag får påminner om när jag försöker rycka igång min båtmotor utan att ha pumpat fram bensin, alltså att det inte finns bränsle fram till motorn. Jag har läst någonstans i detta forum att någon hade problem med en backventil som läckte och att bränslepumpen var tvungen att pumpa fram hela vägen från tanken vid första trycket. Kan det vara bekymret? Om så, kan man får bränslepumpen att gå utan att köra startmotorn? Jag är lite oroad för att mitt batteri dras ur. 10s med startmotor drar ju rätt mycket och även om jag kör i 20 min till jobbet, så blir det sannolikt en nettoförlust av batteriladdning varje gång... Jag har oxå läst om att sensorn som bedömer bränslet kan fastna på fel värde, samt om att en uppgradering av motorprogramvaran kan hjälpa. Har tid hos Bilia på fredag 14/10, men är mycket tacksam för alla tips som jag kan förmedla till dem.
Köpte en 2.5 FT 2009 i somras. Bilen går helt underbart bra, med ett litet undantag. De senaste veckorna har den blivit svårstartad när den stått exvis över natten (garage ca 15 grader), eller från morgon till em på jobbet (parkerad utomhus). Felet yttrar sig som att motorn verkar helt död (med några små livstecken) vid första trycket på startknappen. Startmotorn snurrar och snurrar i ca 10s innan den timar ut. Vid nästa tryck på knappen hoppar motorn igång nästan omedelbart och går utmärkt. En lite tydligare doft av etanol efter en sådan session. När bilen inte stått lika länge (kanske bara max ett par tre timmar) så startar den i stort sett alltid omedelbart. Jag har kört på E85 från Jet sedan jag köpte bilen (ca 750 mil sedan). Känslan jag får påminner om när jag försöker rycka igång min båtmotor utan att ha pumpat fram bensin, alltså att det inte finns bränsle fram till motorn. Jag har läst någonstans i detta forum att någon hade problem med en backventil som läckte och att bränslepumpen var tvungen att pumpa fram hela vägen från tanken vid första trycket. Kan det vara bekymret? Om så, kan man får bränslepumpen att gå utan att köra startmotorn? Jag är lite oroad för att mitt batteri dras ur. 10s med startmotor drar ju rätt mycket och även om jag kör i 20 min till jobbet, så blir det sannolikt en nettoförlust av batteriladdning varje gång... Jag har oxå läst om att sensorn som bedömer bränslet kan fastna på fel värde, samt om att en uppgradering av motorprogramvaran kan hjälpa. Har tid hos Bilia på fredag 14/10, men är mycket tacksam för alla tips som jag kan förmedla till dem.