Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
Är det nån som kört nya v70 T5:an ? Eller har den inte släppts än. Läste senaste TV och där fick den rätt bra kritik - men dom hade provkört den i xc60.
Användarvisningsbild
av Anders E
Har svårt att svälja att det är en 2-litare, känns mesigt faktiskt.
av joschua
Anders E skrev:Har svårt att svälja att det är en 2-litare, känns mesigt faktiskt.
jo det kanske är lite tunnt. Men det är åt det hållet det går, kolla in bmw som håller på att fasa ut sin "28i" sexa mot en 2 liters dubbelturbo - bättre prestanda och bättre bränsleekonomi.
av perhall
Klart att det är lite mesigt, men spar soppa.
Själv får jag hålla tillgodo med en 1,6l. Det märks att motorn är liten. Men snål är den.
PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
På papperet är den nästan identisk med 2,5FT. Skiljer otroligt lite. 9hk mer men 20 Nm mindre i vrid.

De skillnader jag ser är främst motorljudet. Ford-fyrorna låter inte så kul men det kan man kanske leva med om man får ner förbrukningen. Den är också mycket mer högvarvig. Maxeffekten levereras nästan 1.000 varv högre än 2,5FT. Kul om man gillar att varva. Jag har kört samma motor men 2,0T med 203hk och den tyckte jag var en skitmotor om jag skall vara ärlig men förmodligen har man en större turbo i T5 som för övrigt skall vara identisk med den 2,0T man sålde för några månader sedan.

En stor fördel som jag ser det är att du har Powershiftlådan till T5 jämfört med ex 2,5FT.

Det skiljer ca 1dl/mil mot 2,5FT i förbrukning har jag för mig.
av perhall
Det skiljer en dl/mil på papperet, lite mer i praktiken om man inte kör väldigt lugnt. T5 är inte alls lika högt utväxlad.
Andra skillnader:
2,5FT går:
- lugnare
- har ett jämnare register
- snyggare ljud

men T5:
- är roligare
- har snabbare gasrespons
- lägre växlad
- klart snålare

helt enkelt: 2,5T/FT är en komfortmotor, T5 en sportmotor...
PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Anders E skrev:Har svårt att svälja att det är en 2-litare, känns mesigt faktiskt.
Känns lite roligare än T4 iallafall: 1,6:a...
av perhall
Det är faktiskt grymt mesigt med en 1,6:a och det märks att det är en liten motor utom på mellanvarv i hög fart (då går den bra): löjligt ljud, tom i botten, ylar mest på toppen....:( men snål är den! /PH

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]