Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
har i veckorna beställt mej en 2,5ft R-design limited och nu förstår jag vad dom menade med limited för när jag gick in på bygg din egen volvo så har dom plockat bort 2,5ft som motor alternativ så nu är det svart på vitt att den gammla goa vit femman har gått i graven känns som man får vårda denna sista riktiga volvon till nästa generation :D
av s6025t
Den utgår efter nyår ersätts med T5 på 240hk fast inget etanol alternativ ....2,0 4cylidrig :(
2.5FT går inte att beställa mer den är slut såld möjligt att det finns några lagerbilar eller förbokade bilar kvar att köpa....
2.5FT limited är borttaget på volvotorget o motorn finns inte i bygg bil på volvos hemsida längre.....
av MattiasD
2% av alla Volvo som säljs använder enbart besnin. Så det låter inget vidare klokt av Volvo att ersätta en flexifuel med bensin. I praktiken innebär det bara fler väljer dieselbilar. Tyvärr verkar det vara både Volvos och nuvarande regerings strategi. Men vi får hoppas T4F letar sig in i V70 i vår.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
MattiasD skrev:2% av alla Volvo som säljs använder enbart besnin. Så det låter inget vidare klokt av Volvo att ersätta en flexifuel med bensin. I praktiken innebär det bara fler väljer dieselbilar. Tyvärr verkar det vara både Volvos och nuvarande regerings strategi. Men vi får hoppas T4F letar sig in i V70 i vår.
Inte ens 2,0 GTDi är tyvärr ett alterntiv till 2,5FT tycker jag och den har ändå 203 hästar jämfört med T4:ans 180 hk. Den känns tunn och låter billigt och är ju en Fordmotor även om Volvo vill hävda annat i sitt pressmaterial. En parentes bara men hade inte T4 förr i tiden 200 hk i tex V40? Undra varför man går ned till 180 nu isf???

Smart av Ford att gå ur precis när man fått in sina motorer i hela Volvos program utom dieslarna. Nu kommer det att bli svårare för Volvo rent packningsmässigt att erbjuda andra alternativ i de nya modellerna.
av MattiasD
Emiljonsson7 skrev:
Inte ens 2,0 GTDi är tyvärr ett alterntiv till 2,5FT tycker jag och den har ändå 203 hästar jämfört med T4:ans 180 hk. Den känns tunn och låter billigt och är ju en Fordmotor även om Volvo vill hävda annat i sitt pressmaterial. En parentes bara men hade inte T4 förr i tiden 200 hk i tex V40? Undra varför man går ned till 180 nu isf???
Jo, jag vet att du tycker det :wink: Men jag ska avvakta med min egna åsikt efter att jag provkört en bil med T4F. Vi kanske inte riktigt har samma referensramar. Men visar sig T4F vara dålig, så blir det adjö Volvo för min del. T4F är sista hamlstråt och håller den inte måttet, ja då har Volvo därmed snott in sig i fossilmotorer påhejjade av motorjournalister.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
MattiasD skrev:
Emiljonsson7 skrev:
Jo, jag vet att du tycker det :wink: Men jag ska avvakta med min egna åsikt efter att jag provkört en bil med T4F. Vi kanske inte riktigt har samma referensramar. Men visar sig T4F vara dålig, så blir det adjö Volvo för min del. T4F är sista hamlstråt och håller den inte måttet, ja då har Volvo därmed snott in sig i fossilmotorer påhejjade av motorjournalister.
He, he:-) Jo jag håller med dig om att det är katastrof och en etanolkonvertering kan ju inte vara ett stort hinder för en bilbyggare av Volvos storlek. Jag är som du jättenöjd med Etanolaren i 2,5FT och har tidigare haft 2,0F (Ford)etanolaren som var en ren katastrof. Jag gillar bensinarnas karaktär men vill som sagt ha en miljöbil och då finns inget bra alternativ till 2,5FT:n idag. Men som sagt jag har inte kört 180-hästaren så jag vet inte riktigt heller hur den är. Vi får hålla tummarna som sagt.

kanske står den sig bättre i tex V60? jag har faktiskt dubbel panik för vi väntar vårt tredje barn och jag vill inte ha en XC90 så och V70:n vill jag inte gärna ha en tredje som ser likadan ut så jag har tom börjat snegla på V60 men förmodligen är den för liten. Fram är den faktiskt otroligt rymlig, lika rymlig som V70:n men bak är det trängre och mittenplatsen känns provisorisk minst sagt.......Hoppas att faceliftet gör en del.....och att 240-hästaren kommer med E85....:D
av MattiasD
Emiljonsson7 skrev:
MattiasD skrev:
Emiljonsson7 skrev:
He, he:-) Jo jag håller med dig om att det är katastrof och en etanolkonvertering kan ju inte vara ett stort hinder för en bilbyggare av Volvos storlek. Jag är som du jättenöjd med Etanolaren i 2,5FT och har tidigare haft 2,0F (Ford)etanolaren som var en ren katastrof. Jag gillar bensinarnas karaktär men vill som sagt ha en miljöbil och då finns inget bra alternativ till 2,5FT:n idag. Men som sagt jag har inte kört 180-hästaren så jag vet inte riktigt heller hur den är. Vi får hålla tummarna som sagt.

kanske står den sig bättre i tex V60? jag har faktiskt dubbel panik för vi väntar vårt tredje barn och jag vill inte ha en XC90 så och V70:n vill jag inte gärna ha en tredje som ser likadan ut så jag har tom börjat snegla på V60 men förmodligen är den för liten. Fram är den faktiskt otroligt rymlig, lika rymlig som V70:n men bak är det trängre och mittenplatsen känns provisorisk minst sagt.......Hoppas att faceliftet gör en del.....och att 240-hästaren kommer med E85....:D
Alla nya Ottomotorer borde klara minst ett ytterligare bränsle utöver bensin (som då är biobränsle). Obegripligt att lansera nått annat. Visst är jag nöjd med 2.5FT. Jag kör på 1.1 l/mil E85, den startar utan problem när det är kallt (-22), verkar vara en fin motor. Men i nästa bil vill man ju gärna ta ett steg framåt i utveklingen. För mig är det inte troligt att välja 2.5FT igen, även om jag är nöjd och även om motorn skulle finnas kvar om 1 år. Det var ändå den bästa som fanns för två år sedan. Men nu finns intressantare alternativ som Audi TSFI och förhoppningsvis snart T4F. Läste att Opel Insignia ska komma med en 2 liters turbo som går på E85. Kanske kan vara nåt. På nåt sätt blev jag imponerad av en lite detalj Saab nu infört i 9-3, nämligen en etanolindikator. Man ser vilken blanding bensin/etanol som man kör på.

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]

Motorproblem

Någon som haft samma?

D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]