Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bitez skrev:Jag hade inte planerat köra konstant 200 med boxen, dock så är det en himla skillnad mellan max 130 och kanske 180 någon gång. Marsch farten jag brukar hålla är runt 150! Sedan så händer det att jag gasar fullt kanske i 20sek, och sedan tillbaka till 150...
180 km/h ger dubbla kraften på boxen mot 130 km/h, så skillnaden är enorm.

Maxar man när man är ensam på vägen är det ju ofarligt om hela skiten far åt helvete.

Men på Autobahn är man ju aldrig ensam utan någon annan får ju ta smällen.

Ett par kraftiga spännband från kofångaren fram upp till framdelen på boxen tar ju alla krafter så kan du ligga i 250 hela dagen med box på utan risker :mrgreen:

Jag har en lite bakspoiler på sommarbilen och den trycker ned bilen med 130 kg. En stor takbox borde kunna få lyftkraft på ett halvt ton om du maxxar...

Jag skulle rekomendera att du sätter på boxen och provar dra upp bilen i tvåhundra på en raka utan andra bilar i närheten och utan något dyrt i boxen.
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
Bitez skrev:Jag hade inte planerat köra konstant 200 med boxen, dock så är det en himla skillnad mellan max 130 och kanske 180 någon gång. Marsch farten jag brukar hålla är runt 150! Sedan så händer det att jag gasar fullt kanske i 20sek, och sedan tillbaka till 150...
180 km/h ger dubbla kraften på boxen mot 130 km/h, så skillnaden är enorm.

Maxar man när man är ensam på vägen är det ju ofarligt om hela skiten far åt helvete.

Men på Autobahn är man ju aldrig ensam utan någon annan får ju ta smällen.

Ett par kraftiga spännband från kofångaren fram upp till framdelen på boxen tar ju alla krafter så kan du ligga i 250 hela dagen med box på utan risker :mrgreen:

Jag har en lite bakspoiler på sommarbilen och den trycker ned bilen med 130 kg. En stor takbox borde kunna få lyftkraft på ett halvt ton om du maxxar...

Jag skulle rekomendera att du sätter på boxen och provar dra upp bilen i tvåhundra på en raka utan andra bilar i närheten och utan något dyrt i boxen.
Flera vill sänka sina bilar och påstår att det är en märkbar skillnad om man sänker bilen med ca 3 cm , mao så sänker man tyngdpunkten, vad tror ni händer (förutom att boxen kan ramla av) om man höjer tyngdpunkten flyttar upp ca 100 kg en o en halv meter upp om man måste bromsa och väja för något i 200kmh...ingen verkar fundera över detta , eller oroa sig , jag kan lova att ni kommer förmodligen få en resa (om ni överlever) som ni sent kommer att glömma.... :-O)
Användarvisningsbild
av Appel
Någon kommenterade med "Shit happens", säg det till familjemedlemmar om en takbox lossnar och träffar en motorcyklist. Lika illa med dåligt surrad last på släpkärra.

Om det skulle drabba någon av mina nära och kära så kan det bli som så att det sista den personen får höra är "Shit happens"...
av Bitez
Appel skrev:Någon kommenterade med "Shit happens", säg det till familjemedlemmar om en takbox lossnar och träffar en motorcyklist. Lika illa med dåligt surrad last på släpkärra.

Om det skulle drabba någon av mina nära och kära så kan det bli som så att det sista den personen får höra är "Shit happens"...

Jo den någon var jag som skrev "shit happens"... Tycker att det har blivit lite väl kiss-o-bajs nivå på denna tråd jag skapade för att få lite info. Tanken eller meningen var inte och få en massa scenarior om hur illa det kan gå, eller om folk kom fram och sa bla bla bla efter en olycka. När man väl är ute o kör med sin bil, så finns det tusen olika saker som kan gå snett, man kan själv vara vållande till andra personers lidande utan att ha gjort ngt fel.... Tänk gärna lite innan...

Om jag nu någonsin, av ngn konstig anledning får för mig att köra i 200+ med en takbox, så hoppas jag verkligen att ni inte är i närheten. Hela tråden handlade om hastighets begränsningen på 130km/h verkligen gällde... Och om nu fallet vore så, så hade jag glömt hela idén med takbox. Nu efter lite info så tycker jag att jag fått mer kunskap om ämnet. Tillverkar man en box där max hastigheten är satt på 150km/h och inte 130km/h tycker jag allt bullshit om vindmotstånd, kilo hit, tyndpunkt dit är ointressant.

tur att vi alla resonerar och tycker olika...

Jag vill härmed sätta punkt för mina inlägg på denna tråd. tacksam för alla svar.

mvh: Bitez
av Bitez
Bitez skrev:Hade en bekant som maxade sin v70 2.5T då han tyvärr lite försent upptäckte ett däck liggandes mitt på vägen, plöjde bara rakt på, blev av med det mesta man kan bli av med på undersidan av bilen, men klarade sig bara med materiellt skada :))))

shit happens! så är det! :)))))))))

Jag syftade inte på person skador då jag skrev "shit happens" Om jag hade kört på ett däck mitt på motorvägen och kvaddat halva bilen men klarat mig utan skador, hade jag upprepat orden "Shit happens!"
Användarvisningsbild
av Appel
Normalt sett så tycker jag att att ett trådinnehåll skall handla om det som trådskaparen från början tänkte och att alla utsvävningar om bränsleförbrukning eller andra moraliska betänkligheter så som hastighet eller eventuella händelser som inte kan förutses skall/behöver inte kommenteras.

Men den här gången kunde jag inte hålla tyst, människor som inte surrar last ordentligt oavsett fordon eller typ av last har jag lite svårt för då jag själv var ytterst nära att bli dödad av ett stödben på en skylift som föraren inte hade säkrat enligt föreskrifterna.

Samma när man använder tvåhjuling oavsett typ, man är oskyddad och är hänvisad till att alla har säkrat och surrat allt som kan lossna så att det inte händer någon olycka på grund av lösa föremål, det finns mängder av andra saker som kan gå fel i trafiken.

Men som du säger Bitez, vi lämnar detta och går vidare!
av Bitez
Appel skrev:
.......men som du säger Bitez, vi lämnar detta och går vidare!
Det tycker jag :)))))))))))))))))))))

Jag har- som tidigare nämnd, aldrig kört med box. I sommar tänkte jag göra en premiär av den saken, men som sagt, max 130km/h gjorde mig förbryllad, som ovan nämnd är det otänkbart för mig (mig personligen alltså) Jag kör 400mil på 2.5 dygn inkl. 2 nätter på hotell, en halv natt i bilen :))))))) Ett system som fungerar utmärkt för mig och min/våran situation, då vi har knodd också. (har gjort det 2 sommrar i rad tidigare) Kör ju aldrig som en biltjuv direkt, och köra 150-160km/h tycker jag inte är en överdriven fart, framförallt inte med dessa bilar vi har skaffat oss :)))) För att hålla tidtabellen (:)) så måste man stanna ofta då vi har barn, men disiplin på fart då man är på väg. (en yrkesskada fint in- fint ut- disiplin to toppfart!) :)))))))

Ska nog ta det lite piano i sommar, köpa en spirit box trots allt :)))) Lasta den exakt som det är rekommendrat att göra, (lovar) och återkopplar till denna tråd efter sommaren :))))))))))))))
av para
Brukar åka på campingsemester till Italien och hade takbox första gången i sommras. Höll nog 150-160km/h som marshfart och det var inga problem trots hög bil (XC90) och en stor box (Thule Excellence). Förvånandsvärt lite vindbrus.

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]