- tor 07 jan 2010, 19:51
VolvoB20 skrev:XCThord skrev:ISnackade med grannen som har nya A4 Avant Quattro. Han har i alla år haft dubbdäck men gick nu över till friktion (däcket som fick högst betyg i AMS-test). Han sa att det visserligen fungerar, men att bilen blir mycket mer svårbromsad och att man måste ta det mycket lugnare på vägarna.
Konstigt att din granne har problem att hålla sig kvar på vägen, har kört en del quattro, och med nya friktionsdäck av toppkvalite kan man ju brassa på av bara satan så passageran gör på sig utan att det är risk för avåkning, kör han riktigt stenhårt din granne eller ???
Jag tror inte att han har problem att hålla sig kvar på vägen, han sa bara att man måste ta det betydligt lugnare pga den (ofta) längre bromssträckan + att den känns mer instabil i mycket snö än hans förra A4 med dubbar.
Ett litet förtydligande: jag tror inte alls att friktionsdäck är jättedåliga eller att man skulle ha grova problem med att ta sig fram utan dubbdäck. Det enda jag menar är att för vissa av oss förblir dubbdäck, säkerhetsmässigt, det bästa alternativet. Istället för att börja förbjuda dem borde man kanske börja ta en avgift vilket väl förhoppningsvis skulle göra att de som lika gärna kan köra på friktion går över av rent ekonomiska skäl?
http://www.alltommotor.se/tester/ovrigt ... ck-1.16751
Porsche Cayenne Turbo MY06 - Helt fullutrustad
Volvo S60 DRIVe Summum MY11 - Driver Support, Teknikpkt HP, RTI, Backkamera, Elstolar, PDC fram/bak, Spegel m kompass, Hastighetsber. servo, VOC, Laminerade rutor, 18", osv