Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halmstaden
bilgalen: då är vi överens

Hehe jo jag läste på saab-forumet och de kom fram till att om varje medlem där bidrog med 500-600k skulle driften av saab kunna hållas igång ett år :lol:
Var väl en tråd på 15 sidor iaf :roll:

Personligen hoppas jag, och tror med min positiva inställning, att saab kommer klara sig. Fast går man inte med vinst på 18 år får det en att fundera..
Användarvisningsbild
av Appel
dali skrev:
andreas_lofgren skrev:En höjd framhjulsdriven bil ger absolut inga fördelar för andra personer än de som har rörelseproblem och svårt att sätta sig. Är det kanske så vi ska se XC70 FWD, som en modern permobil? :mrgreen:
För några år sedan funderade jag på varför XC70 var så populär, det är trots allt bara en V70 AWD med höjd fjädring och lite plast. Begagnatpriserna var sanslösa (inte i nivå med XC90, men nästan) och folk slogs om slitna XC70 med massor med mil på mätaren.

Det kan till viss del bero på att folk vill ha en image av att vara "friluftsmänniskor", men jag tror att en starkt bidragande orsak är sportchassihysterin som tog över bilbranschen under 00-talet. Folk blev helt enkelt less på att räkna vägskarvar i sina tokhårda "sportbilar", när de satte sig i en XC70 med fullt fungerande fjädring så kunde de äntligen erkänna för sig själva att det är rätt skönt med en mjukare gång. XC70 kunde man köra utan att ses som en gubbe, till skillnad från Mercedes E-klass, gamla Audi A6 mfl.

Min teori är alltså att XC70 erbjöd den komfort som saknades i många av konkurrentbilarna utan att ha gubbstämpel. Mer traditionella SUV-modeller (5-10 år gamla) har också bra fjädringskomfort, men köregenskaperna är betydligt sämre och ljudkomfort, inredningskvalitet mm är inte i närheten av en XC70.
Ja, jag erkänner! Det är fruktansvärt mycket bekvämare att köra XC60 med vinterhjul (17" med 65-profil) och Four-C i Comfort-läge än V50 T5 och 18" 45-profil!! Jag känner mig inte gubbstämplad när jag gungar fram i stan :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:
halmstaden skrev:Nu går väl ingen Saab att få med diesel och AWD (?), men för Volvos del kan det inte vara så stora kostnader eller besvär..? Vi har alltså en D5 205 som går att få med AWD, men 175-hästaren med samma motor går inte att få..
Nä, det borde ju onekligen vara väldigt små kostnader det handlar om att få 175hk med 4wd. Mindre än i Saabs fall som ju precis som du skrev ännu inte har kombinationen 4wd och diesel alls.
Vi pratar inte bara själva kostaden för AWD:n i 2,4D. Det är ju hur mycket grejer som helst för att ta fram en ny motor/drivlina-kombination.
av Lövet
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:
halmstaden skrev:Nu går väl ingen Saab att få med diesel och AWD (?), men för Volvos del kan det inte vara så stora kostnader eller besvär..? Vi har alltså en D5 205 som går att få med AWD, men 175-hästaren med samma motor går inte att få..
Nä, det borde ju onekligen vara väldigt små kostnader det handlar om att få 175hk med 4wd. Mindre än i Saabs fall som ju precis som du skrev ännu inte har kombinationen 4wd och diesel alls.
Vi pratar inte bara själva kostaden för AWD:n i 2,4D. Det är ju hur mycket grejer som helst för att ta fram en ny motor/drivlina-kombination.
Det vore väldigt bra om du kunde försöka komma med ett konkret exempel på vad som skiljer sig radikalt eftersom det ENDA som skiljer mellan bilarna är ett turboaggregat.

Du kommer inte få några tillförlitlighetsproblem eftersom den motorn än svagare än den befintliga D5an.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andreas_lofgren skrev:Det vore väldigt bra om du kunde försöka komma med ett konkret exempel på vad som skiljer sig radikalt eftersom det ENDA som skiljer mellan bilarna är ett turboaggregat.

Du kommer inte få några tillförlitlighetsproblem eftersom den motorn än svagare än den befintliga D5an.

Även om det inte skiljer så mycket på motorerna så kostar det jättemycket att lägga till en kombination till. Jag tror att dom räknar om dom tror att det skulle ge igen pengarna eller inte. Vi kanske får se 2,4 awd senare....vem vet....
av perhall
Det som Audi och BMW gör - erbjuder väldigt många varianter - är bra för kunden, eller åtminstone är det det i vissa fall. Men det uppstår andra problem istället. Handlarna måste ha fler provkörningsbilar, det adrministrativa systemet blir mer belastat, det blir svårare att lagra bilar... eller snarare, i dessa tider när det tillverkas en massa osålda bilar blir det inte många av de speciella varianterna, och då blir det dyrt att ha dem i systemet.

Det blir ju också kolstnader för typgodkännande etc. och det kanske är så att 2,4D AWD bara vore aktuell i Sverige och även om den skulle sälja 1 000 per år kanske 950 av dem hade köpt antingen 2,4D FWD eller D5 AWD om 2,4D AWD inte finns... alltså förlorar man 50 kunder...

BMW tror jag erbjuder allra mest kombinationer, på Audi är det omöjligt att få 2,7TDI quattro manuell (eller hur det nu var), på BMW kan man få nästan vilken kombo man vill. Men ändå är det väl en och annan som vill ha en 535xd, fast det inte finns...

Sen kanske man borde se AWD mer som ett tillbehör, vilket som helst.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]