- tor 29 jan 2009, 19:09
det finns några saker som är bra, även om du inte orkat växla program.
om du tvingas göra en undanmanöver, så styvas bilen upp, trots att du kör på komfort (detta gör att du får bättre konroll o kan undvika en kolision)
en annan rolig ditalj du bara kan få om bilan har Four-C är:
Du komer åkande & måste bromsa för att undvika en kolision eller bara ändå, vägen är oljämn (typ en grop eller kärlskot, eller varför inte ett järnvägs spår)
framgjulet träffar oljämnheten o bilen "guppar" till, när bilen fjädrar ut, minskar ju vikten på det hjulet så komer hjulet att hasa lite (vilket förlänger broms sträkan litel lite) du komer at få ABS verkan för at häva deta, me det är ju nån hundradels fördröjning & bromsen minskar ju trycket för att få rotation på hjulet så den totala broms sträckan ökan lite (men bu bibehåller styrförmågan & bileen kan inte glida i sidled elelr vrida sig)
Nu är det ju så att bilen vet i vilken hastighet du kör, o den kan då räkna ut när bakhjulet komer att träffa samma oljämnhet, så presis innan bakhjulet träffar, så minskas bromsverkan på detta hjul, för att förhindra deta även på deta hjul, samtidigt ökar bromsverkan på framhjulet för att bibehålla samma totala bromsverkan
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.