Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marc
Hej, någon mer som har problem med knarrande baklucka...?
På Bilia Segeltorp säger man att det är ett kännt problem för Volvo men har ingen lösning ännu.

V70 II 2,0D Momentum (ellucka)
Användarvisningsbild
av bylle
Har samma problem på min XC70 II D5 med ellucka, kom för ca 100 mil sedan. Pratade med verkstan idag, lösningen är tillfällig i väntan på en mer konkret lösning och innebär i nuläget infettning av låshaken till luckan. Skall in med bilen på fredag för det.
Användarvisningsbild
av henka35
Har oxå hört det nu på min. Hade samma på en v40 som jag köpte ny. Då sa min lokal volvohandlare att jag skulle fetta in listerna med siliconspray. Sedan blev det tyst. Har även haft det på min förra V70N.
Så det blir att ta fram siliconsprayet igen :lol:
av bugget
henka35 skrev:Har oxå hört det nu på min. Hade samma på en v40 som jag köpte ny. Då sa min lokal volvohandlare att jag skulle fetta in listerna med siliconspray. Sedan blev det tyst. Har även haft det på min förra V70N.
Så det blir att ta fram siliconsprayet igen :lol:

Har samma på min... Hjlpte det med siliconsprayet?
av AndS
Kolla också reservhjulsinpackningen i något "frigolit" material. Har fått lägga en gammal handduk under reservhjulet med ett klippt hål i mitten för fastsättningen. Det gnisslade när man körde på sämre grusväg med potthål eller ibland vid farthinder.
Försökte först att dra fast reservhjulet hårdare men det hjälpte inte helt.
av marc
AndS skrev:Kolla också reservhjulsinpackningen i något "frigolit" material. Har fått lägga en gammal handduk under reservhjulet med ett klippt hål i mitten för fastsättningen. Det gnisslade när man körde på sämre grusväg med potthål eller ibland vid farthinder.
Försökte först att dra fast reservhjulet hårdare men det hjälpte inte helt.
Det är tydligen något med låsanordningen "dämkuddar" eller liknande. Varit inne och fettat, blir bättre men inte helt bra.
Accepterar inte att behöva fetta med jämna mellanrum. Det är en åtgärd på väg enligt Volvo.
Bara dom inte monterar en elektrisk fettspruta... :D

Tackar för tipsen....
Användarvisningsbild
av bylle
Min blev tyst och fin efter ett besök idag, samt att de även fixade airbagmjukvaran samtidigt.
Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]

Hej där. Här kan. Du se hur det ser ut b[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri