Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Har kört vår 2,4D i 1,5månad och 450mil och inga fel ännu, snittförbrukning ligger nu på 0,65 och då 1/3 stadskörning och resten landsväg där jag brukar slå i farthållaren på 95-100 alt. 115-120, har manuell låda. 0,85 drog den inte ens som ny, men jag har inte kört så mycket kallkörning där värmaren fått arbeta under körning eller för att värma på morgonen.
av Kroken
Ok, kan inte annat än lida med edwall. Av dessa alldeles för få berättelser för att kunna anses utgöra ett vetenskapligt underlag så kan vi så här långt i denna tråd härleda fram att Volvo, precis som alla andra tillverkare, spottar ur sig rejäla "måndagsexemplar", vilket jag personligen inte anser vara barnsjukdomar utan dåligt sammansatta bilar och slarvar man med elektroniken vid sammansättningen så brukar det, tyvärr, vara fruktansvärt svårt att rätta till i efterhand (gäller alla elektroniska prylar, dit bilar idag får räknas). Frågan blir då om Volvo producerar fler måndagsexemplar än andra tillverkare? Och där har jag ingen som helst aning! Någon som arbetar på Volvo, verksam på detta forum, som vet?
Användarvisningsbild
av Korny
Skriver direkt på att Volvo spottar ut måndagsex, dessvärre har Bilia inte lyckats åtgärda mina problem och dom har försökt så många gånger att nu lämnar dom inte tillbaka bilen utan att felet garanterat är avhjälpt.
MEN detta är den den första nya Volvon jag äger där jag drabbats av ett måndagsex, den V40 T4 -99 och V70n 2.4 -05 jag ägt tidigare fungerade exemplariskt.
av perhall
Jo, det är en del småfel men det jag gillar med Volvo är att de är generösa med garantireparationer. det är inte de tyska märkena.
av PatrikGBG
skillnaden är att de flesta tyska tillverkare inte släpper ut bilar som ej e klara...men d e bara min högst personliga åsikt
av Kroken
Patrik, då lever du i rena drömvärlden; BMW: nuvarande 5 serie var i sin första version en ren elektronisk katastrof, dagens 2:a version är bra, men de som gjorde misstaget att köpa den första versionen fick skaffa klippkort till verkstaden. Mercedes: samma där första versionen av nuvarande E-serie var också en ren elektronisk katastrof, fråga vilken taxichaufför som helst, dels om bromsarna och om de lyckades få taxibolagets elektronik att fungera med Mercedes elektronik, brukar leda till en strid ström av svordomar...VW: föregånde version av Passat, den var så full med fel så att VW och delvis Audi, verkstadsrykte fortfarande inte har hämtat sig, känner inte någon som inte hade fel på bilen.

Nejdu, alla europeiska tillverkare och de amerikanska med (fast i ännu större utsträckning) släpper ifrån sig nya versioner av sina bilar innan de är färdigutvecklade och låter det första årets köpare vara med i produktuvecklingen och Tyskarna är absolut inget undantag. Japanerna däremot kan inte göra så på sin hemmamarknad för då skulle de vara döda och som tur är för oss europeer så har de annammat samma beteende världen över. Fast även de kan av misstag bygga måndagsexemplar, även Lexus, men de är otroligt få bilar som är slarvigt byggda jmf med europeiska och amerikanska billtillverkare.

Men jag tycker, precis som du nog också gör, att de är tråkiga och tar därför risken med våra europeiska tillverkare, dum som man är...
av perhall
Jag tror inte att det är så stor skillnad i kvalitet mellan Volvo och de tyska premiumbilarna. Vi köpte en BMW 5-serie för ett par år sedan och innan den hade gått 5000 mil hade vi haft driftstopp (bilen stannade och fick bärgas) samt fått byta vitala chassikomponenter och en massa elkablage, på egen bekostnad. Och vattenpumpen! Efter 4000 mil! dessutom sliter den ut bromsar etc. mycket snabbare än Volvon. På våra Volvos har vi alltid fått sånt på garantin... upp till 7, 8 tusen mil!

Men visst är det trist med barnsjukdomar på V70II, jag har haft något med larmet, de infällbara speglarna och felindikering på växelväljaren

PH
av PatrikGBG
jo kroken, visst har de vart problem me dessa modeller du nämner, men generellt sett ÄR de mer problem med volvobilar...
får dock hålla med dig lite i de du säger...
kör själv alla nämda bilar i taxitrafik,så lite koll har man.
dock BMWn har jag ej kört taxi med
av Min första Volvo
Jag har precis signat för en V70II 2,0F och borde vara helnöjd. Men, när jag var och testkörde demobilen hörde jag ett högfrekvent surrande kring 2-2500 varv från motorn. Den ena säljaren visste inte vad jag pratade om medan en annan konstaterade, jo så är det men problemet bör vara avhjälpt på din som är tillverkad i april. Någon som känner igen detta problem? Om ja, är det något som man kan reklammera OCH räkna med att bli fixat? Jag skall hämta ut min bil nu på måndag och är lite splittrad till att köra hem bilen om jag hör samma surrande i MIN Volvo.
Tacksam för svar innan måndag. Det är min första Volvo och dessutom första nybil. Hur krävande kan/bör man va?
av PatrikGBG
du kan/ska vara riktigt jävligt överpetig, då du köper en rätt dyr pjäs.

det ska bara fungera felfritt, o gör de inte det såska den fixas omgående.
för det är klart att alla bilar kan strula, men det ska inte vi egentligen inte tolerera tycker jag!

dockmåste man ju göra det i dagsläget,finns inga felfria volvo
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]