Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Ogya skrev:Jag citerar mig själv:
Jag misstänker att du har fel värden på växel fem och sex på 2,0D.
Så här är det: Slutväxeln tror man ju är samma för alla växlar (utom backen), men så är det inte för växellådan till 2,0D:
Den slutväxelutväxling som nämnts här, 3,813, gäller bara växel 1-4. Växel 5 och 6 har slutväxel 2,773. Så både du och jag hade delvis rätt. Växel 5/6 får bara anges om man anger den slutväxel som gäller för dem. Man multiplicerar ju slutväxeln med utväxlingen på respektive växel för att få hela utväxlingen.

För övrigt så har man 54,6 km/h vid 1000 rpm med 2,0D och 55,3 km/h för 2,4D och D5 (manuella). Dvs ganska så snarlika.
Jag blir lite nyfiken här. Har transmissionen två olika slutväxlar? Är det någonting som är typiskt för framhjulsdrivna bilar eller för tvärställda motorer/växellådor?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
A80TD skrev:
Så här är det: Slutväxeln tror man ju är samma för alla växlar (utom backen), men så är det inte för växellådan till 2,0D:
Den slutväxelutväxling som nämnts här, 3,813, gäller bara växel 1-4. Växel 5 och 6 har slutväxel 2,773. Så både du och jag hade delvis rätt. Växel 5/6 får bara anges om man anger den slutväxel som gäller för dem. Man multiplicerar ju slutväxeln med utväxlingen på respektive växel för att få hela utväxlingen.

För övrigt så har man 54,6 km/h vid 1000 rpm med 2,0D och 55,3 km/h för 2,4D och D5 (manuella). Dvs ganska så snarlika.
Jag blir lite nyfiken här. Har transmissionen två olika slutväxlar? Är det någonting som är typiskt för framhjulsdrivna bilar eller för tvärställda motorer/växellådor?
2.0D har väl en annan växellåda än D5? :shock:

/Kalle
av Ogya
2.0D har väl en annan växellåda än D5?

/Kalle
Ja, det är olika växellådor. Det kan man se, om man inte redan känner till det, på växelspaksmönstret som visar var R är belägen. (Gäller sexväxlade växellådor, som Volvo har två av. Den andra sitter till femcylindrigt. Den är, om jag har rätt, världens kortaste sexväxlade låda för att kunna klämmas in på tvären med fem cylindrar jämte sig.)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
A80TD skrev:

Gamla goa 240 hade ju olika slutväxlar, electronic overdrive.. ...... är det tillbaka nu eller ???????
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]