Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
Hej, jag har ett litet problem. Det hade snöat inatt ca 8cm och det snöade ganska mycket när jag for till jobbet (2mil)
då mitt i allt så motade bilen till kanske i en halv sekund som att AC fick jobba extra hårt.
När jag sopade av bilen på morgonen så kan jag ju ha täppt till luftintagen till fläkten så den fick dåligt med luft.
Kan detta ha orsakat motningarna, att fläckten/AC fick för lite luft så den får arbeta mer? För när jag for hem från
jobbet var all snö borta vid luftintagen och det snöa mycket lite och bilen gjorde inga konstigheter på vägen hem...
Dessa motningar (tot 5ggr vi olika tillfällen) har barat inträffa då det har snöat. Det kommer inga felmeddelanden
eller något liknande.

Volvo kan inte göra något när det inte kommer någe felmeddelanden eller lyser någon varningslampa, sa dom.

Har någon annan varit med om detta? Gäller nog även ni som har V70 II...

Min bil är en S80N 2.5T -08 ca 210mil, Bilen går annars bra.

Mvh
Per
Jag har då inte varit med om detta... Vi i Kiruna har ju oxå fått lite snö sedan jag hämtade ut min V70II i december 8)

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av bylle
Kanske antispinn som griper in?
Jag trodde det var det först för då var det mycket knottrig väg, hade kommit blötsnö.
Nu sist det snöa var på jämn å fin väg samt att jag håller jämn gas när det händer.
Men nog kan det ju vara det ändå, fast det känns som det är själva snöandet som orsakar detta...??:-/

Mvh
Per
pergrein skrev:Jag trodde det var det först för då var det mycket knottrig väg, hade kommit blötsnö.
Nu sist det snöa var på jämn å fin väg samt att jag håller jämn gas när det händer.
Men nog kan det ju vara det ändå, fast det känns som det är själva snöandet som orsakar detta...??:-/

Mvh
Per
Det är ingen lampa som blinkar när antispinn går in då? så du kan utesluta det

/Kalle
Nej, antispinn lampan blinkar inte. Den verkar ju tändas efter det slirat i nån sekund i vanliga fall
vad jag har kunnat märka, eller??? Detta fenomen vara ju bara i ca en halv sekund...

Det kommer inga andra varninglampor eller några fel meddelanden som jag kan läsa av i bilen.
Kan det ändå finnas felkoder som volvo kan se i sin data???

Ser ut som att vi får snö på torsdags morgon och då ska jag vara extra noga att sopa vid fläktens
luftintag under rutan så jag kan utesluta den funderingen.

Mvh Per

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

AC & kylfläkt

Hade du beställt den från Autodoc s&ari[…]

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]