Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
tjotto skrev:Det är väl när man trotsar en lag som man är en riktig styv på linan, eller ? ... om man tar tillbaka bilarna och avprogramerar funktionen så är man allt annat än på styva linan och innovativ!

Sedan så har det ju faktiskt rullat bilar med dessa funktioner i flera år...men som alltid så är det när volvo oxå hänger på som det blir debatt. Det var ju faktiskt inte volvo som uppfann denna gången.

Bra funktioner skall vara kvar i bilarna!!!
Exakt vad är innovativt när 95% av resterande bilister INTE vet varför bromsljusen blinkar?.. Det gör att svensson funderar en halv sekund extra och därmed är smällen ett faktum. Då kan vi börja med att införa det i ALLA bilar.. och informera om att så är det nu.. Sen blir det en invänjningsperiod och till slut kanske man har tagit bort funderingarna om det uppstår.
Vi har en lag och volvo gör INGET extra för att följa vår lag, där står klart och tydligt LYSANDE STOPPLJUS dom får alltså inte blinka, inte ens om det är jättepanik.. däremot är man väldigt restriktiv mot andra länder. MEN så är andra länder huvudfödan för volvo.. inte lilla sverige.. eller norden för den delen.
Att ha varningsblinkers på när bilen panikstannat (renault har inte ens stannat när blinkersen träder in..).. God tanke om inte bilismen trodde att bilen blev bogserad istället för att den just stannar dom ser ju att det blinkar och rör sej.. MYCKET innovativt och ännu mera trafik... O- säkert.. tyvärr.. Jag gillar förändringar. Men inte såna som gör att förarens ansvar och översyn ska försvinna och inte heller förändringar som riskerar att missuppfattas av bilister så att det blir ännu värre olyckor av det hela..
Användarvisningsbild
av tjotto
Om de 95% som inte vet vad de blinkande ljusen innebär låter instikten tala så tror jag att dom bromsar...dom sätter sig nog inte och diskuterar om hur konstigt bilen framför beter sig. Man har ju fått bakomvarande fordon uppmärksammat och det är ju det viktigaste, det är nog samma tanke som volvo lagt bakom deras kollisionsvarningssystem. Röda lampor som syns i synfältet gör att man automatiskt förstår att det behövs bromsas.

När bilar använder varningsblinkers vid tex köbildning på motorväg så är det ett bra sätt att använda varningsblinkers, man påkallar uppmärksamhet på ett bättre sätt än att bara låta sina bromljus lysa. Att använda varningsblinkers vid bogsering är väll oxå förbjudet om inte jag missminner mig.

Ur NE om man inte vet vad innovation innebär:
innovation, förlopp genom vilket nya idéer, beteenden och tillvägagångssätt vinner insteg i ett samhälle och sedan sprids där.
av *pettson*
tjotto skrev:Om de 95% som inte vet vad de blinkande ljusen innebär låter instikten tala så tror jag att dom bromsar...dom sätter sig nog inte och diskuterar om hur konstigt bilen framför beter sig. Man har ju fått bakomvarande fordon uppmärksammat och det är ju det viktigaste, det är nog samma tanke som volvo lagt bakom deras kollisionsvarningssystem. Röda lampor som syns i synfältet gör att man automatiskt förstår att det behövs bromsas.

När bilar använder varningsblinkers vid tex köbildning på motorväg så är det ett bra sätt att använda varningsblinkers, man påkallar uppmärksamhet på ett bättre sätt än att bara låta sina bromljus lysa. Att använda varningsblinkers vid bogsering är väll oxå förbjudet om inte jag missminner mig.

Ur NE om man inte vet vad innovation innebär:
innovation, förlopp genom vilket nya idéer, beteenden och tillvägagångssätt vinner insteg i ett samhälle och sedan sprids där.
När jag tog körkort 1989 var det förbjudet med varningsblinkers vid bogsering. Idag BÖR varningsblinkers om möjligt användas vid bogsering. Det bogserade fordonet är det som bör ha dom på. En regel som kom sådär för runt 12 år sen.. Vet att jag trätte med min dåvarande flickvän om det tills jag fick boken inslagen i ansiktet (hont tog kk rätt så sent).. och jovisst där stod det i klartext.. en mycket idiotisk regel som du nu kanske förstår kan blandas med rullande varningsblinkers på en panikbromsad bil... (renaulten kom ned i 50 innan varningsblinkerserna slog till.)
Användarvisningsbild
av tjotto
Om man upptäcker att en bil längre fram har varningsblinkers på så kan det inte spela någon roll om den bogseras i 30 km/h eller håller på att bromsas ner till stopp eller att den redan står still... det viktiga är ju att man blir uppmärksammad på att vara extra försiktig.
av *pettson*
tjotto skrev:Om man upptäcker att en bil längre fram har varningsblinkers på så kan det inte spela någon roll om den bogseras i 30 km/h eller håller på att bromsas ner till stopp eller att den redan står still... det viktiga är ju att man blir uppmärksammad på att vara extra försiktig.
Och det blev du inte av vanliga bromsljus?
Användarvisningsbild
av tjotto
*pettson* skrev:
tjotto skrev:Om man upptäcker att en bil längre fram har varningsblinkers på så kan det inte spela någon roll om den bogseras i 30 km/h eller håller på att bromsas ner till stopp eller att den redan står still... det viktiga är ju att man blir uppmärksammad på att vara extra försiktig.
Och det blev du inte av vanliga bromsljus?
Det har iaf hänt mig att jag legat en bit bakom en bil som börjar bromsa för att strax efteråt inse att han bromsar kraftigt. Det har faktiskt hänt mig flera gånger, jag är nog mycket ouppmärksam i trafiken :wink: . Bromsljus kan bli lite som "vargen kommer..." Det är ju inte för inte att folk allt mer börjar använda andra saker än bromsljus för att påkalla uppmärksamhet...
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]