Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ehaugsb
Mitt første innlegg på dette forumet, håper det går bra at jeg skriver på norsk!!

Fikk min XC70II den 12 juli som en av de aller første i Norge. Bestilte bilen 4 juni, levering var egentlig uke 35 :D

Bilen er en D5 Summum med manuell og nivåregulering. Jeg er meget fornøyd med bilen, men det har vert et par småproblemer med den.
Fra første dag har den laget "dunkelyder" i forhjulsopphenget, spesielt når jeg kjører over fartshumper. Volvo har forsøkt å finne ut hva det er, men uten resultat. Jeg har prøvekjørt både V70II og en annen XC70II, og begge har de samme lydene, bare mye mindre. Det eneste Volvo har funnet ut er at S80II hadde de samme symptomene når leveringene startet i 2006, men der ble det endret en gummibussing(tror jeg det var) i uke 40 2006. Siden ingen i Norge finner ut noe om dette, lurer jeg på om det er flere som har opplevd det samme. Jeg er ikke interessert i at Volvo skal prøve seg frem med å bytte en og en del, det har jeg ikke tid til. Nærmeste verksted ligger 1 time kjøring unna.

Det andre problemet jeg har opplevd er at bilen har hatt liten motoreffekt. Etter en stund (ca 3000 KM) begynte den å rykke ved 2000 RPM. Man fant da ut at det var feil på en føler i lambdasonden, som igjen førte til en feil på motorstyringen. Føleren er byttet og rykkingen er borte, men jeg har en følelse av at motoren ikke har den effekten den skal ha. Bilen er nå kjørt ca 5500 KM, og jeg håper den "løsner" snart. Dersom den ikke blir bedre blir det BSR chip.

Forbruket har helt siden jeg fikk bilen vert på 8,7 liter/mil. Jeg har ca 1 mil hver veg til jobb (aldrig kø, landevei og 80 km/t). Synest også dette er litt høyt sammenlignet med oppgitt blandet forbruk på 7,3 liter/mil.

Dersom det er noen som har opplevd det samme og eventuelt fått problemene løst hadde dette vert til stor hjelp!!
av Mats K
Känner inte igen oljudet i hjulupphängningen. Min går tyst men har bara kört 4000km.
Bränsleförbrukningen är hög uppmätt ca 8,7liter.
Nu har jag economi chippat den med RACIMAX så vi får se om det gör någon skillnad.
Ännu sålänge har jag bara kört motorväg och då ligger förbrukningen på 8,5 liter vid en hastighet på 140km/h.

Effekten ökar till ca 200hk men vridet blev helt annat 550Nm!!
Jag återkommer med förbrukningen när jag kört lite mer.
Annars helnöjd med bilen.
Användarvisningsbild
av Korny
Mats K skrev:Känner inte igen oljudet i hjulupphängningen. Min går tyst men har bara kört 4000km.
Bränsleförbrukningen är hög uppmätt ca 8,7liter.
Nu har jag economi chippat den med RACIMAX så vi får se om det gör någon skillnad.
Ännu sålänge har jag bara kört motorväg och då ligger förbrukningen på 8,5 liter vid en hastighet på 140km/h.

Effekten ökar till ca 200hk men vridet blev helt annat 550Nm!!
Jag återkommer med förbrukningen när jag kört lite mer.
Annars helnöjd med bilen.
Hej.
Kollade på RaciMax hemsida och jag undrar om det verkligen stämmer att vridet blir 551NM...?
Kollar man på övriga Volvo med dieselmotorer så är vridmomentssiffrorna angivna med en decimal och endast skillnaden mot orginalvridet anges, jag skulle gissa att vridet blir 455.1NM med deras EcoMaxChip, lr?

Mvh David
av Mats K
perhall skrev:Mats K eller någon annan,
har no förvärvat någon mer erfarenhet med ECOMAX-chippet?
PerH
Har kört 1900 mil nu med XC 70 D5 automat och de senaste mätningarna på visar 0,75l/mil med ecomax chippet. Svensk landsvägs körning med hastighetsanpassning för att slippa blinken från fartkamerorna.
Vridmomentet skall mycket riktigt vara 450Nm inte 550Nm.

Körde genom tyskland i förra veckan, fullastad 4 personer + takbox då låg förbrukningen på ca 1l/mil
men då gick det lite fortare, dock inte över 170km/h(var lite rädd om takboxen.) ;-//

MK
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]