Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wide
Hur kan man köpa en svart bil?. Antingen är man putsbög, vilket typ 1% är som har svarta bilar.
En svart bil är tyvärr snygg i 5min ren, om man kisar för att inte se alla skavanker...

Hade en svart bil för 10år sen, aldrig mer.... :???:
av Bitez
wide skrev:Hur kan man köpa en svart bil?. Antingen är man putsbög, vilket typ 1% är som har svarta bilar.
En svart bil är tyvärr snygg i 5min ren, om man kisar för att inte se alla skavanker...

Smart inlägg... Putsbög... hmmm... tankar på hög nivå!!!!!
av mojja
wide skrev:Hur kan man köpa en svart bil?. Antingen är man putsbög, vilket typ 1% är som har svarta bilar.

Finns ett fint ordspråk bättre att vara tyst o verka dum än öppna munn och röjja alla tvivel.

Mina sista 2 sista nybilsköp har bägge varit svarta. Är inte svårare att hålla efter än vilken färg som helst, om man vet hur man ska tvätta och så vidare.

Tyckte också att volvos 019 var lite väl kännslig men en tur till ditec förbättrade repkänsligheten markant och bilen vart mycket mer lätttvättad.

Sedan så byter man ju bil varannat år lagom tills garantierna gått ut och sista halvåret innan den nya bilen är i antågande skiter man ju blankt i allt vad tvättning o repor heter då blir det maskin med borstar istället :twisted:
av bilgalen
mojja skrev:Sedan så byter man ju bil varannat år lagom tills garantierna gått ut och sista halvåret innan den nya bilen är i antågande skiter man ju blankt i allt vad tvättning o repor heter då blir det maskin med borstar istället :twisted:
Dessa tjänstebilsförare! :roll:
av mojja
bilgalen skrev:
mojja skrev:Sedan så byter man ju bil varannat år lagom tills garantierna gått ut och sista halvåret innan den nya bilen är i antågande skiter man ju blankt i allt vad tvättning o repor heter då blir det maskin med borstar istället :twisted:
Dessa tjänstebilsförare! :roll:

Mmm avslöjad :oops:

Men det e ju så det funkar för de flesta men jag kan även säga att jag är väldigt pedantisk med bilen tills det e dags att byta men när den dagen närmar sig skiter jag blankt i kallstart o rusa motorn o.s.v. Då är bilen bara ett transportmedel tills den nya kommer hem o då börjar det pedantiska ägandet igen.

Mojja
Användarvisningsbild
av wide
Bitez skrev:

Smart inlägg... Putsbög... hmmm... tankar på hög nivå!!!!!
Ja lite hårt uttryckt. Men ordet är positivt, ett genuint intresse att sköta bilen.....
Vilket inte merparten av tjänste V70in verkar ha som hobby. Har väl adrig haft så svårt att hitta en välvårdad bil som v70in, trodde till slut att det bara var en slitochsläng barnfamiljsbil/tjänstebil.... :D
En annan har varit "putsbög" men gett upp med åren... :lol:

Ja med seriöst hur Omöjligt är det inte att hålla en mörk bil snygg i Sverige??
Hela vintern är den ren 10min, sen kommer våren med allt vägdamm då är den ren i 15min, sen kommer senvåren med allt j-vla pollen!.
Så det är väll ett par månader på hösten bilen kan vara fin i lite längre perioder.... :???:
Användarvisningsbild
av wide
mojja skrev:

Finns ett fint ordspråk bättre att vara tyst o verka dum än öppna munn och röjja alla tvivel.

Mina sista 2 sista nybilsköp har bägge varit svarta. Är inte svårare att hålla efter än vilken färg som helst, om man vet hur man ska tvätta och så vidare.

Tyckte också att volvos 019 var lite väl kännslig men en tur till ditec förbättrade repkänsligheten markant och bilen vart mycket mer lätttvättad.

Sedan så byter man ju bil varannat år lagom tills garantierna gått ut och sista halvåret innan den nya bilen är i antågande skiter man ju blankt i allt vad tvättning o repor heter då blir det maskin med borstar istället :twisted:
Jasså det ordspråket...:)

Jaha så du vet hur man tvättar så inte skiten fassnar!, intressant....

Ger man bilen en dyr lackkonservering och byter som dig efter ett par år, så är det rätt bekvämmt.

Finns en anledning att det säljs mest silver i Sverige, skiten syns inte.....
Användarvisningsbild
av Guligan
Lackkonservering är väl inte speciellt dyrt, i runda slängen halva pengen jämfört med vad metalliclack kostar som option. Har man dessutom tjänstebil så går det att fixa lackbehandlingen utan förmånsvärde.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mojja skrev:

Svart är ju pest och pina, min sommarbil är svart och glasblank, men man måste ju tvätta minst en gång per dag för att det ska se bra ut, det räcker ju med lite daggdroppar på kvällen som morgonsolen torkar upp om du inte hinner rusa ut innan vid 04.30 och skinna bort fukten för att det ska synas på den svarta färgen som torkfläckar.

Om man är lite petnoga vill säga......
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]