Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kromad
#1583963
v70norge skrev: sön 14 jul 2024, 09:33 Ja, samme lyd som du har. For min del ble det bedre med Shell V-power diesel.
Les også tråden på Motor-talk.de "V70 D3 lautes nageln bei Teillast?!?" (oversett til svensk med google translate).
Känns orimligt. Dels för att oljudet kommit smygande under en veckas tid och dels för att det är ett alldeles för högljutt ljud för att vara acceptabelt. Och då har jag kört många dieselvolvos. Ingen har låtit som denna gör för tillfället. Bränsletelaterat kan det säkert vara men tror inte det är något mer fel på dieseln jag har nu i tanken än vad den gick med för en vecka sen innan jag tankade. Något är fel. Men vad? 🤷

Lutar åt att testa spridarna.
av Kromad
#1584377
Kan då återkomma med att det var spridare i cylinder nummer 4 som orsakade knackandet för mig. Dels var den nästan lös och dels kan den vara dålig. Jag bytte spridare när jag ändå hade ut den gamla så vet ej om det var spridaren i sig eller att den inte satt nerskruvad nog hårt men problemet försvann iaf. Så som första åtgärd - känn på sträckbultarna till överfallet på spridarna.
av RonRon
#1584651
Lite uppdatering!
Knackningarna har i sommar ökat och i samband med det konstiga växlingar, ryckig gång mm.
ODB läsning visar helt plötsligt felkoder om Turbon P0299 och invalid data received från TCM U0402.

Efter en hel del googlande, kolla youtube klipp mm ledde mig tillslut att göra en reset av batteri monitorering system BMS.

Felkoderna är helt borta, knackningarna har markant minskat och bilen känns positivt annorlunda.

Jag har även fyllt på med Omega 992 för att rengöra spridarna. Vet inte om det faktiskt fungerar med medel men åtgärderna sammantaget har gett resultat och det verkar lovande.
Senast redigerad av 1 RonRon, redigerad totalt 0 gånger.
av Kromad
#1584816
Generellt är jag skeptisk till "mirakelmedel" men är det någon tillverkare som faktiskt visat sig fungera i många fall är det Omega och deras produkter. det är bra skit.
av RonRon
#1585085
Nu någon vecka senare… Det blev inte bättre med rengöringsmedel! Det konstiga är att knackningarna kommer och går, det kan vara väldigt bra någon dag eller två sen sätter det igång med knackningarna igen.
Vad kan det vara??
av Lassebiceps89
#1613382
Hello all wajnlovers!

Har i min ägo 2 st v70 med 163hk motorer, den ena är en 2011 med en d3 och den andra en 2014 med en d4 (samma samma motorer fast den ena heter t2 och den andra t3 i slutet)
Jag kör många mil, ca 7500-8000mil/ år. Och innan ni norrlänningar säger att det är cykelavstånd så bor jag i Malmö, där allt över 25minuters körning innebär övernattning. :-D
Min 2014 har på sistone börjat bete sig lite kymigt, pendlingen till kontoret (13km enkel resa) är felfri och smärtfri, MEN, längre körningar 30min+ så har den bestämt sig för att dumma sig genom att knacka som en gammal öststats diesel vid gaspådrag.
Lång historia kort (har en släng av både ADHD och touched by the tism) så bestämde jag mig efter att ha läst lite på internätet att rådfråga några volvomekaniker vad de trodde det skulle kunna vara : båda två ger mig liknande svar - antingen kass olja eller spridare. Jag gav mig fan på att gå till botten med detta och i sann MacGyver anda och halvt desperat så gav jag mig i akt med att kontrollera bultarna (skandal att kalla M6 skruv för bult) till mina spridare! INGEN AV BULTARNA SATT ORDENTLIGT! Ingen, prövade mig fram med momentnyckel (är inte helt rudis så skruvade ut bult, rengjorde och oljade in med antiseize och repeterade med de övriga 9 bultarna. 20Nm + 90* i en kall motor. Horribel lösning att man valt att gänga i toppen för bultinfästning istället för tvärliggande tryckplatta, men det är en annan femma.
Åter till mitt rant - bilen går precis som den skall!
Inget skrammel och såhär tyst ska jag nog ärligt säga att jag aldrig haft en 5cyl diesel som gått.

Edit - det finns ingen genväg till en motor som går länge och bra, oljebyte efter 1500mil, ligg inte under 2000rpm, tanka inte dålig diesel, byt alla filter - även bränslefilter minst en gång per år. .

Puss och kram på er
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]