Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1611570
Hej!
Har stött på patrull med komfortkylan i min V70 D5 från 2010.
Har haft inne bilen på verkstad för kompressorbyte med tillhörande tömning/fyllning/ vakuumsug etc. Trots bytet är gjort och extra vakkumsugningar så levererar det inte någon kyla inne i kupén. Kompressorn slår till som den ska och röret från kompressor blir kallt i ca 30 sek innan det blir varmt igen och inte cirkulerar. Verkstaden jag lämnat hos börjar får huvudbry kring detta bekymmer. Är det någon av er som känner igen sig i detta? Vad kan mera vara felorsak? Verkstaden vill nu att jag ska ta kontakt med volvo som kan gå djupare in med dator för att se hur AC-systemet ser ut, Verkstaden som jag har lämnat bilen hos har ett "alllätardator" som inte sett några felkoder.

Hoppas någon kan hjälpa mig att bena i detta då det börjar nalkas semester och värme igen! :-D

Mvh
#1611836
Släpper magnetkopplingen på kompressorn efter 30sek eller går den fortsatt trots att den inte kyler?

Det vore ju intressant att se om bilen (ECM och CCM) vill att kompressorn skall gå och aktiverar AC-reläet som skall slå till magnetkopplingen.

Byttes magnetkoppling när kompressorn byttes?
av Ceska
#1612161
Verkar att den verkstad kan bara göra ett byte och läsa ut och radera felkoder, men en felsökning klarar inte av. Åk till någon som kan bilar och värmepumpar så kommer den lösa dit bekymmer eller åtminstone komma fram till vad som är defekt/fel.
#1612385
Lånar tråden lite då jag har ett liknande problem med min -11. Kan se att den tempen i evaporator n går ned till 8-9 grader och ligger där en stund, och det börjar komma lite kyla i kupén men helt plötsligt så slutar den göra kyla.

Systemet är provtryckt och tömt och påfyllt men vill ändå inte hoppa igång riktigt. Hör kompressorn slå till när bilen kallar på kyla.

Vad kan jag mer kolla? Får inga felkoder men jag har en foxwell 710 så jag kan fånig och läsa av moduler live för att få lite koll på läget.
av Ceska
#1612386
Om inte magnetkopplingen släpper efter tag när den blir varm så är det den berömda reglerventilen. Du kan kolla vad har du för tryck med din foxwell för att utesluta om det är koppling eller ventil. Blir i princip samma tryck när det slutar kyla så är det ventilen, kommer trycket sjunka så kan det vara koppling, relä eller att startsidan som trilskas.

..Då kan det väl inte vara någo[…]

En bekant kör en 1.6d med standard performanc[…]

Gängtejp hjälper dig inte. Det är k[…]

Björn Ferry verkar klara sig utmärkt m[…]