Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggan99
#1598536
Fått hem mina fjädrar nu, det var med förvåning jag upptäckte att de bytte Lesjöfors-fjädrarna till fjädrar från Kilen, en konkurrent. Men Kilen är också ett svenskt företag som gör fjädrar av hög kvalitet.

Det står att de passar till Volvo S60 på lådan, men inget om V70....? Så jag ringde och kollade med Trodo så det inte blivit något fel... Tydligen stämde inte Lesjöfors fjädern med chassinumret och vad som som sitter original monterat på min bil. Bra gratistjänst de har så man får en kompabilitetskontroll!
av roggan99
#1598541
Erik Å skrev: fre 27 dec 2024, 16:56 Läser man i dokument hos Lesjöfors så säger de att förstärkta (dvs styvare) fjädrar är kortare från start. Tanken är att med bilens tomvikt ska de få samma längd som standardfjädrar
Man kan själv göra en fjäder styvare bara genom att korta den, dvs ta bort något varv. Ville styva upp MC:n för ett antal år sen och fick det rådet av en specialist på MC-fjädrar. Det stämmer, märker det på min bil just nu. Trots att den gått av minst ett varv upp från botten så är bilen ungefär i samma höjd... Och den är betydligt styvare.
av HakanF
#1598644
Samma för mej när jag beställde Lesjöforsfjädrar så kryssade jag i att de inte skulle kontrollera Ändå gjorde de det och menade på att jag skulle köpa volvo orginal eller Sachs.
Jag skrev tillbaka "skicka det jag beställt". Monterade och de passade perfekt.
Fast det verkar som Lejsöfors tillverkar Kilen fjädrar Kanske samma fjäder bara olika namn.
av UnleashFusion
#1598650
HakanF skrev: fre 03 jan 2025, 20:24 Fast det verkar som Lejsöfors tillverkar Kilen fjädrar Kanske samma fjäder bara olika namn.
Det stämmer, Kilen blev uppköpt av lejsjöfors och tillverkas i Växjö. Lejsjöfors tillverkar även fjädrar till Öhlins också(om informationen stämmer). angående uppköpet hände redan sedan 2016 eller 2017.
av klacken
#1598655
roggan99 skrev: tor 02 jan 2025, 14:51
Erik Å skrev: fre 27 dec 2024, 16:56 Läser man i dokument hos Lesjöfors så säger de att förstärkta (dvs styvare) fjädrar är kortare från start. Tanken är att med bilens tomvikt ska de få samma längd som standardfjädrar
Man kan själv göra en fjäder styvare bara genom att korta den, dvs ta bort något varv. Ville styva upp MC:n för ett antal år sen och fick det rådet av en specialist på MC-fjädrar. Det stämmer, märker det på min bil just nu. Trots att den gått av minst ett varv upp från botten så är bilen ungefär i samma höjd... Och den är betydligt styvare.
Fjädern blir ju inte styvare men kortare fjädringsväg blir det som gör att det känns styvare och går den av blir bilen garanterat
lägre.
av roggan99
#1602010
Nej där har du fel! Den inte bara "känns styvare" den blir faktiskt styvare på riktigt! När en fjäder kortas så ökar dess styvhet. Det beror på att fjäderkonstanten, som bestämmer fjäderns styvhet, ökar när fjäderns längd minskar. En kortare fjäder har mindre utrymme att sträckas ut, vilket gör den hårdare att trycka ihop eller dra ut.
av roggan99
#1602011
Fjäderbytet lyckades!
Fjädern var i tre delar! Den trillade ut när jag hissade upp bilen! Fick inte loss bulten på den sidan, men lyckades till sist få dit fädern med hjälp av två st gamla fjäderkomprimerare den gamla typen som man sätter en på var sida, ett evigt skruvande, det tog tid! Men det gick! Bytet på högersidan var betydligt enklare, bulten lossade relativt enkelt :-D
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]