Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fredrik84
Jag har bilen i garaget och där är 5 plus kan därför inte köra värmaren innan start. Igår körde jag 10 mil och med värmaren inställd på auto hade jag 72 grader efter en mil och efter 5 km till så var tempen 85 grader, ca -4 ute. Eter totalt 20km 93grader sen låg tempen melkan 90- 95 grader.
Jag tror att min termostat släpper igenom lite vatten för annars skulle ju inte övre kylarslang vara ljummen, och detta gör att det tar lite längre tid att uppnå rätt arbetstemp. Elker vad tror ni andra? Om ni har tid och lust så känn på övre kylarslang några minuter efter start och se om den är iskall eller varm så vet jag om det är ngt fel eller inte på min termostat.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Knota skrev: sön 20 jan 2019, 13:44 Min V70 når inte över 82 grader på vintern. Värmaren på auto o 20km till jobbet, 2timmar elmotorvärmare innan.
Ska jag nå 90 grader på sommaren får det vara bra varmt o fri fart...
Termostat o tempgivare är bytt, Volvo säger att det ska vara så (ja,ja…
Det enda jag kan tänka mig är att kylfläkten går för jämnan?
Det låter ju som att det är något fel. På sommaren går min upp till 90-95 grader på 10 km körning. När jag har husvagnen efter ligger den mellan 97-102 grader. Fläkten startar direkt men det har med ac:n att göra tydligen.
Prova ställ kupefläkten på noll då bör du komma upp i 90 grader på 10 km körning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kollade idag, på väg till jobbet.
Kallstart och 0°C ute. Extravärmaren på Autoläget. Motorn är alltså en D5, med automatlåda.
Efter 4 km hade jag 60°C.
Efter 9 km 80°C.
Efter 14 km 90 °C.
Efter 16 km öppnade termostaten. När den fungerar som den ska syns det tydligt, för då sjunker temperaturen från 92-93°C ner till ca 85°C, när allt kallt vatten som dittills stått stilla i kylaren kommer in i motorn. Sen går temperaturen upp till 88°C, och håller sig där, så länge jag kör på motorvägen. Sjunker några grader när jag släpper gasen vid avfarten från motorvägen. Eller med andra ord, min bil bär sig åt exakt likadant som Tompan60 skriver här ovanför.
Användarvisningsbild
av apersson850
Idag hade jag värmaren igång 15-20 minuter före start. För övrigt samma förutsättningar som i inlägget ovan detta.

Vid start runt 60°C.
Efter 4 km hade jag 80°C.
Efter 7 km hade jag 90°C.
Efter 9 km öppnade termostaten.

När jag startade hoppade temperaturen omkring lite, när motorn började snurra runt vattnet, antar jag. Därav runt 60°C.

Körförhållandena var helt identiska. Min väg till jobbet är 30 km, och 28 av dem går på farthållare, så det är väldigt repeterbart.
Indikerad förbrukning för resan igår, utan värmare, var 7,5 l/100 km. Idag, med värmare, men för övrigt identiskt, 7,1 l/100 km.
av jonatang
Återupplivar denna frågan då jag har liknande symptom, min övre kylarslang blir ljummen väldigt fort efter kallstart och bilen kommer knappt över 85 grader nu på vintern efter flera mil på motorväg (utan värmare). Kom du fram till vad det var? Jag funderar på att byta termostat men har hört att det inte är något man vill göra det i onödan på den här modellen :)
Användarvisningsbild
av nikliz
Hej!

Lånar tråden lite här om det är ok?
Har lite samma problem med värme i bilen. Dieselvärmaren fungerar bra, varmt och skönt i bilen när man sätter sig.
Sedan när man startar och åker iväg, då går fläkten ner i styrka, värmen avtar och det blåser väldigt ljummen värme.
Tar ett bra tag innan man får bra värme igen i kupén.

Andra tillfällen när man startar bilen utan att först ha kört värmaren så går det relativt fort att få bra värme som håller sig i kupén. Dvs jag har sett ett samband mellan att inte köra värmare resp. att köra värmaren innan man åker iväg.

Läste tror jag här att någon pratade om att värmaren kanske trycker in luft i systemet kontra när man inte kör värmaren?
Värmer inte värmaren hela kylarvätskan eller finns det kall vätska kvar som börjar cirkulera när man startar bilen?

Blir liksom inte rktigt klok, sedan vet jag att dieslar tar tid på sig att komma upp i temp. Har en D5 automat 2013.

Mvh
D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]