- tis 19 nov 2024, 22:52
#1595348
I ditt fall det verkar att det var luftficka i systemet. Glykol är vätska. Vätskan kan inte ändra sin volymen pga tryck. Aldrig. Volymen av vätska kan ändras bara pga temperatur. Då när nivån sänkas i expansionskärl då betyder det att luftfickan sänker sin volymen, då därför glykol går lite i djupet. Orsaken på det är följande: 1) Man gjorde en service på Webasto( parkerings varmare). Då finns en elektronisk glykolpump. Om man kopplar bort slangar av Webasto, då kommer ingen vätska ut. Det kan vara egentligen, men max 100- 200 gramm. När man kopplar slangar tillbaka, starta motor, men glykol nivån står på sama stället. Jo, Webasto kommer att fungera, glykol kommer att cirkulera, men luftfickarna kommer att stå kvar i detta fallet! Därför på dessa motorer måste normalt man använda vakuum utrustning vid glykol fyllning. 2) Även vid kamremsbyte med vattenpump det problemet kan uppstå. Titta på videon, och den tekniken ger 100% svar om det finns gaser I kylsystem eller inte. Videon är på annat språket, men det är räcker att tita bara. På videon condomen blåsas inte upp. Men på det motoren var samma symptomen som på din. Orsaken var : jag kopplade bort Dieselvarmare och sen kopplade tillbacka. Efter reparationen av varmare hela varmare och slangar var utan glykol. Trots det efter att startar jag motoren, glykol gick inte ner i expansionskärl själv utan att fick det sama symptomen, sim du beskrev. Problemet löste sig efter att ta ut hela glykol och fylla det på nytt med vakuum utrustning.
AndersTbab skrev: ↑tis 09 jun 2020, 08:44Tråkigt. Ännu mer tråkigt om du bytade motor på felaktig orsaken. Jag kan inte slå fast, då jag såg inte din motoren, men jag kan konstatera följande: Det finns locket på expansionskärl. Det håller 1,4 Bar tryck. Om trycket växer, då det locket släpper ut det som överstiger normen. Vid spricker i motor , vid bränd gascket - gaser går i kylsystem. Då pissar gasen ut genom locket hela tiden, och man kan höra det. Och glykolnivå höjer sig, och inte sänker. Vid stor inverkan glykol går ut ur systemet. Om locket hinnar inte släppa tryck och glykol ut ur systemet, då först, som går sönder är kupé radiator. Därför det är viktigt att ha helt fungerande locket. För att det är ventil. Enklast sätt att kolla gaser i kylsystem är att öppna locket, ta en condom, jag skojar inte, klä det på expansionskärl i stället av locket. Starta motorn och gasa på. Om gaser går i systemet, då condomen kommer att blåsas upp direkt. Titta på videon jag kopplar länken nedan.Filippo76 skrev: ↑mån 08 jun 2020, 22:42 Intressant, har en likadan fast My-15. Uppdagades detta av hög oljeförbrukning eller vad?Nej, började bygga tryck i kylsystemet så att det larmade på för låg kylvätskenivå. Men det försvann aldrig någon vätska, när man släppte ut trycket så steg nivån till normal igen i tryckkärlet.
Enligt datorn så har den aldrig gått varm heller.
I ditt fall det verkar att det var luftficka i systemet. Glykol är vätska. Vätskan kan inte ändra sin volymen pga tryck. Aldrig. Volymen av vätska kan ändras bara pga temperatur. Då när nivån sänkas i expansionskärl då betyder det att luftfickan sänker sin volymen, då därför glykol går lite i djupet. Orsaken på det är följande: 1) Man gjorde en service på Webasto( parkerings varmare). Då finns en elektronisk glykolpump. Om man kopplar bort slangar av Webasto, då kommer ingen vätska ut. Det kan vara egentligen, men max 100- 200 gramm. När man kopplar slangar tillbaka, starta motor, men glykol nivån står på sama stället. Jo, Webasto kommer att fungera, glykol kommer att cirkulera, men luftfickarna kommer att stå kvar i detta fallet! Därför på dessa motorer måste normalt man använda vakuum utrustning vid glykol fyllning. 2) Även vid kamremsbyte med vattenpump det problemet kan uppstå. Titta på videon, och den tekniken ger 100% svar om det finns gaser I kylsystem eller inte. Videon är på annat språket, men det är räcker att tita bara. På videon condomen blåsas inte upp. Men på det motoren var samma symptomen som på din. Orsaken var : jag kopplade bort Dieselvarmare och sen kopplade tillbacka. Efter reparationen av varmare hela varmare och slangar var utan glykol. Trots det efter att startar jag motoren, glykol gick inte ner i expansionskärl själv utan att fick det sama symptomen, sim du beskrev. Problemet löste sig efter att ta ut hela glykol och fylla det på nytt med vakuum utrustning.