Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orbit
Hej!
Har en V70 årsmodell 2011 med 1.6d motorn som jag inte får igång.
Det började imorse när jag tryckte på startknappen så hände inget alls. Fick trycka på startknappen några gånger och då startade den till slut. Såhär gjorde den några gånger och blev svårare och svårare att få igång. Kollade batteriet med batteritestare och det låg på gränsen till att vara dåligt så jag köpte nytt, men det hjälpte inte.
När jag trycker på startknappen så klickar inte startmotorn. Ljusen och stereon slocknar dock i några sekunder och tänder sedan upp, men så kanske de alltid gör vid startögonblicket?
Har kollat i Vida och där ligger inga felkoder. Ser att nyckelpositionen går över i position 3 i Vida när jag trycker på knappen.
När jag kopplar ström till tillslaget på startmotorn så går motorn runt jättefint.
Har även provat att dra runt startmotorn samtidigt som tändningen är på och även när jag tryckt på startknappen för att fejka en normal start ifall det skulle vara något kabelbrott på kabeln till tillslaget. Men motorn går bara runt utan att starta.
Funderar på om det kan vara något jordfel? Motorn verkar ju dock vara jordad ordentligt eftersom motorn går runt bra när jag tvångskör den.
Kan det vara något relä som bråkar?
Har funderat på om det kan vara någon startspärr men då borde man väl få felmeddelande? Tänkte testa med reservnyckeln men kan inte hitta den för tillfället.
Någon som har några andra idéer om vad som kan vara fel?
av Orbit
Uppdatering: Jag har fått igång bilen, men bara om jag tvångskör startmotorn med växel i. Har provat flera gånger genom att först sätta den i tändningsläge och tvångsköra startmotorn. Då går motorn bara runt utan att starta. Men så fort jag börjar köra den med växel i så startar den direkt!
Läste någonstans att startspärren frånkopplas om man snurrar på ett hjul och det skulle ju då kunna vara förklaringen till att den startar.
Kan det vara så?
Hur går jag då vidare? Är det nyckeln som är problemet eller vad kan man göra?
av Orbit
Har provat med reservnyckeln nu med och det hjälpte inte heller. Har även provat att göra bilen strömlös i en timma utan att det hjälpte.
Har kollat i Vida och ser att "CEM-brytare 1 vid startknapp" aktiveras vid startförsök, men "CEM-brytare 2 vid startknapp" aktiveras inte. Kan det vara detta som är felet? Vad kan man i så fall göra åt det?
av Orbit
Jaja, det blev en monolog detta. Men jag tänker att jag skriver lösningen så att andra som kanske har samma fel och hittar den här tråden kan få ordning på sin bil. Jag höll nämligen själv på att bli tokig eftersom jag hittade flera trådar på nätet där folk verkade ha samma fel men där ingen hade skrivit lösningen.

Eftersom det gick att starta bilen om man snurrade på ena framhjulet och tvångskörde startmotorn listade jag ut att det måste vara något med kopplingsgivarna som sätter startspärr eftersom det var enda rimliga förklaringen till att det skulle kunna gå att starta bilen när man rullar och inte när den står still. Man måste ju kunna få dra igång bilen men man får aldrig kunna starta den utan att kopplingen är nedtryckt.

Felet var att det var kabelbrott på kabeln som går från den inre givaren till kopplingspedalen till ECM. Såhär ser det ut: Ena kabeln går till jord, den var hel. Andra kabeln går till CEM. Den var också hel. Men inne i CEM är den vidarekopplad och går vidare genom stiftet bredvid till ECM. Den signalen sätter startspärr så att det inte skall kunna gå att starta bilen utan nedtryckt koppling. Det var den kabeln som var av för mig.
Det var riktigt svårlöst detta eftersom alla parametrar på kopplingspedalen såg normala ut.
I datorn kan man läsa ut:
CEM-Kopplingspedalläge, utvändig. Denna ger ett värde i % som jag har listat ut måste vara till farthållaren. När samma givare uppnår 55% ger den även utslag på: ECM-Kopplingspedalläge Aktiv/Inaktiv. Det är här det blir riktigt lurigt eftersom när man läser elschemat så kan man tro att denna parameter blir Aktiv via den inre kopplingsgivaren. Men så är alltså inte fallet.
CEM-.kopplingspedalkontakt, invändig 25%. Denna vet jag inte vad den är till för och det står Pedal ej nedtryckt hela tiden.
CEM-kopplingspedalkontakt, invändig 75%. Denna är till den inre givaren och den visade korrekt värde för mig med. Men det går en förgrening inuti CEM och vidare genom kabel till ECM från denna och den parametern går inte att läsa av i Vida. Den kabeln var av.
Så har du samma fel, kolla i elschemat för din bil så att det är samma kopplingspunkter på din bil. På min bil var det kabeln mellan CEM C2:41 och ECM B:34 som var av. Sedan startade bilen direkt.

Hoppas detta kan hjälpa någon.
Hej,
Jag upplever samma fel. Går runt på starten men tänder inte. Det skedde oxå ganska plötsligt. En morgon så ville den inte på 1a, och 2a försöket. Sen på 3e så gick den igång. Körde till jobbet. Och sen efter jobbet helt död igen, går bara på starten. Låter ju inte omöjligt med kabelbrott.
Det borde gå att putta/rulla igång den om det är samma typ av fel som du hade?
Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]