Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du inte har hydrauliska lyftare så måste ju ventilspelet shimsas in så att spelet blir rätt. Är du säker på att det är hydrauliska?
Erik Å skrev: mån 07 okt 2024, 14:23 Om du inte har hydrauliska lyftare så måste ju ventilspelet shimsas in så att spelet blir rätt. Är du säker på att det är hydrauliska?

Jag läste detta nyss angående 2.5ft motorn som sitter i bilen.

Alla 5cyl motorer med eller utan turbo bensin eller etanol har fasta ventiltryckare. Det finns alltså inga ventilbrickor att justera ventilspelet med. Rätt ventilspel är inställt vid montering av motorn. Det finns inga inspektionshål el dyl. för att komma åt med ett bladmått att kontrollera ventilspelet.

Så det stämmer ju, för har inte sett någon typ av ”justerare” för ventilspel.

Tror t4f motorerna och några andra har dock ventiljusgeringar.
Visionspule skrev: mån 07 okt 2024, 14:37 Alla 5cyl motorer med eller utan turbo bensin eller etanol har fasta ventiltryckare. Det finns alltså inga ventilbrickor att justera ventilspelet med. Rätt ventilspel är inställt vid montering av motorn. Det finns inga inspektionshål el dyl. för att komma åt med ett bladmått att kontrollera ventilspelet.
Ja, så är det ju på min B5244S2 från 2000. Själva tryckarbrickan (lär ha aktuell tjocklek inpräglad) finns tydligen i olika tjocklekar och har man slipat in en ventil lär man få skaffa en annan bricka för att spelet ska bli rätt. Allt enligt Haynes. Det var det jag menade med att "shimsa".. byta bricka

Det finns två rader med rätt stora torx-skruvar på ömse sidor om tändstiftsbrunnarna på B5244. Tar man loss dessa ska man tydligen kunna skicka in ett trådmått och mäta ventilspelet. Jag hoppas att jag slipper, börjar dock bli orolig. Är på 64k och har kört en hel del etanolinblandning som sliter på ventiler och säten :-/
Äh vad tusan, jag kollar när den passerar 100k :-D
Erik Å skrev: mån 07 okt 2024, 15:01
Visionspule skrev: mån 07 okt 2024, 14:37 Alla 5cyl motorer med eller utan turbo bensin eller etanol har fasta ventiltryckare. Det finns alltså inga ventilbrickor att justera ventilspelet med. Rätt ventilspel är inställt vid montering av motorn. Det finns inga inspektionshål el dyl. för att komma åt med ett bladmått att kontrollera ventilspelet.
Ja, så är det ju på min B5244S2 från 2000. Själva tryckarbrickan (lär ha aktuell tjocklek inpräglad) finns tydligen i olika tjocklekar och har man slipat in en ventil lär man få skaffa en annan bricka för att spelet ska bli rätt. Allt enligt Haynes. Det var det jag menade med att "shimsa".. byta bricka

Det finns två rader med rätt stora torx-skruvar på ömse sidor om tändstiftsbrunnarna på B5244. Tar man loss dessa ska man tydligen kunna skicka in ett trådmått och mäta ventilspelet. Jag hoppas att jag slipper, börjar dock bli orolig. Är på 64k och har kört en hel del etanolinblandning som sliter på ventiler och säten :-/
Äh vad tusan, jag kollar när den passerar 100k :-D

Okej då är jag med, det kanske är den avgörande boven isåfall. Och finns det någon tabell man kan kolla då det gäller shims och sådant? Jag får kolla om jag ser några större torx skruvar nu när jag ändå har lös ventilkåpan igen.
Men en tanke nu bara, vi säger så att nu dom ”inte” är shimsade eller om nu motorslip har gjort detta oxå, men då borde i regel ventilerna inte öppna helt istället för att vara ”öppen” & läkande?
Ingen aning men titta in på volvopartswebstore.com och kolla om det finns sprängskisser på motorn. De motoralternativ som inte såldes i USA finns förmodligen inte upplagda.
Om det är som Haynes påstår så borde man ju rimligen kunna hitta de alternativa ventiltryckarna upplagda som reservdelar där. Men shoppa inte därifrån, blir bara onödigt dyrt att beställa från USA. Har man hittat numret kan man ju beställa i sin Volvo-butik här hemma.
Inspektionsskruvarna kanske är bortrationaliserade på senare årgångar, vad vet jag :-)
Principen är väl att ventilerna med åren slits och de skulle behöva nya tumnare mellanlägg för rätt spel. Men då ska kam/lyftare slitits lika mycket så inställning ska aldrig behövas. De ska slitas lika fort så det tar ut varandra
Ja det måste väl ha blivit något knas då dom satt ihop toppen skulle jag gissa så någon ventil läcker… och det känns lite surt. Men ska väl ut och skriva i den till helgen och se om man blir klokare. Mer tips mottages gärna.

Går det att demontera turbon utan att monter[…]

Får gratulera!! Vad hade du för milta[…]

Gissar att det är en slags "karantä[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt :)[…]