- fre 20 sep 2024, 21:08
#1589849
Hej,
Jag har en v70 från 2012 som nu har gått nästan 32 000 mil. I bilen har jag en ultraguage installerad och brukar sitta och titta på hur temperaturen i dpf:en ligger till. Normalt sätt så brukar temperaturen ligga mellan 250-400 grader vid vanlig körning. När temperaturen går upp till 500-600 grader så gissar jag att den gör en aktiv regenering eftersom bilen säger att start/stop inte är tillgängligt pga "Avgasrening initialieras" eller något sådant.
Historiskt sett så brukade en aktiv regenering endast dra igång någon gång i veckan, sedan nu i sommar så drar den igång en gång i 2-3 gånger i timmen. Även om jag i princip endast kör landsväg och motorväg.
Jag har bytt lambdasond, båda tempgivare, tryckfallsgivaren samt dess gummislangar, egentligen alla sensorer som hör till dpf:en. Jag har även lämnat in dpf:en på en rengöring och resettade bilens räknare för filterbyte. Nu 2 veckor senare så är jag tillbaks på ruta ett, bilen regenererar 2-3 ggr i timmen. Varför då?
Har någon något tips eller läsning som funkade för er?
Har inga varningslampor eller felkoder kopplade till dpf:en.
Borde jag byta MAF-sensor? Borde jag byta turbo om den läcker in motorolja i insuget?
All hjälp är mycket uppskattad!
Jag har en v70 från 2012 som nu har gått nästan 32 000 mil. I bilen har jag en ultraguage installerad och brukar sitta och titta på hur temperaturen i dpf:en ligger till. Normalt sätt så brukar temperaturen ligga mellan 250-400 grader vid vanlig körning. När temperaturen går upp till 500-600 grader så gissar jag att den gör en aktiv regenering eftersom bilen säger att start/stop inte är tillgängligt pga "Avgasrening initialieras" eller något sådant.
Historiskt sett så brukade en aktiv regenering endast dra igång någon gång i veckan, sedan nu i sommar så drar den igång en gång i 2-3 gånger i timmen. Även om jag i princip endast kör landsväg och motorväg.
Jag har bytt lambdasond, båda tempgivare, tryckfallsgivaren samt dess gummislangar, egentligen alla sensorer som hör till dpf:en. Jag har även lämnat in dpf:en på en rengöring och resettade bilens räknare för filterbyte. Nu 2 veckor senare så är jag tillbaks på ruta ett, bilen regenererar 2-3 ggr i timmen. Varför då?
Har någon något tips eller läsning som funkade för er?
Har inga varningslampor eller felkoder kopplade till dpf:en.
Borde jag byta MAF-sensor? Borde jag byta turbo om den läcker in motorolja i insuget?
All hjälp är mycket uppskattad!