Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Av vilken anledning skulle man behöva "köra in" en ny motor med varierat varvtal?
Vad blir skillnaden på inkörningen?
Man bör i alla fall inte köra in en motor på konstant varvtal, delar flexar faktiskt en smula vid belastning och höga varvtal så belastingspunkter och "nötningar" sker på olika ställen vid olika varvtal.
Ett extremexempel på detta kan illustrerats av följande.
En bil som gått långt och konstant "gubbkörts" på låga varv under många mil får vändkanter i cylindrarna, om man helt plötsligt hårdkör en sådan motor så kan kolvringarna ta i vändkanterna och t.o.m knäckas p.g.a vevaxeln flexar och stakarna sträcks en liten aning. Det är förvånansvärt mycket som delarna rör sig, har man en gång sett en höghastighetsfilmning av t.ex en vevstake i en motor i drift så häpnar man över hur mycket..
Haverier lär inte hända i en relativt ny motor, men principen är den samma.
VARFÖR behöver en ny motor "köras in" ?
Det råder lite delade meningar om man behöver köra in nya bilar då motorerna redan är körda i fabrik, men nya motorer behöver få "slita in sig" och värmas och avkylas ett antal gånger för att nå bra toleranser.
Man brukar ju märka att hela bilen går lättare efter ett par hundra mil, det brukar ju om inte annar märkas att ett ny bil drar hiskeligt med bränsle i början, och allt kan inte skyllas på adaptioner. Så någon skada lär det knappast göra att ta det lite lugnt i början. Både för motorn och bilen som helhet..

Rent spontant så kan jag tycka att man inte skall plåga bilen med vare sig extrema varvningar, men kanske framförallt undvika segdragningar de första 1-200 milen.

/Thomas
av Infide
Det blir ju alltid små grader på kugghjul, kolvar etc. Kolvarna är svarvade och har därför små spår i sig. Hur hårt kör ni med era bilar egentligen? Det är större risk att en hårt körd nybil i blandad körning får sliten koppling och glappig hjulupphängning långt innan motorn känner av det. Glöm inte det. En vanlig D5a eller en 2.4 som inte utvecklar speciellt mycket effekt kan man köra riktigt hårt med, det är ju inte direkt att inkörning menar fullgas på motorvägen Gbg-Sthlm tur/retur 3 gånger om dan, men kör ni "hårt" blir det ju varierad körning på allt mellan tomgång och 6000 varv, och detta bara en relativt liten stund jämfört mot vad t.ex Volvo utsätter sina bilar för i skapandets stadie på sin testbana. Kör varierat, hårt, lugnt, mjukt, sen hårt igen, och med hårt menar jag inte som en 125cc-cross utan....varierande.
av Bitez
Jaha, då kommer min volvo att explodera vid 10 000mil då...

Jag hämtade min bil från Bilia haga norra, ut på motorvägen, brassa påååå, har betalat för 200hk, och de ska minnsan kännas.

Men jag ska tänka på att hålla mig borta från trafikerade väger då km räknaren slår om, jag lovar :) :evil:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Bitez skrev:Jag hämtade min bil från Bilia haga norra, ut på motorvägen, brassa påååå, har betalat för 200hk, och de ska minnsan kännas.

Men jag ska tänka på att hålla mig borta från trafikerade väger då km räknaren slår om, jag lovar :) :evil:
Helrätt! :)

Skulle den rasa efter 1000 mil så har man ju alltid garanti! :D :wink:

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]