- tor 06 dec 2007, 11:35
#155593
Ett extremexempel på detta kan illustrerats av följande.
En bil som gått långt och konstant "gubbkörts" på låga varv under många mil får vändkanter i cylindrarna, om man helt plötsligt hårdkör en sådan motor så kan kolvringarna ta i vändkanterna och t.o.m knäckas p.g.a vevaxeln flexar och stakarna sträcks en liten aning. Det är förvånansvärt mycket som delarna rör sig, har man en gång sett en höghastighetsfilmning av t.ex en vevstake i en motor i drift så häpnar man över hur mycket..
Haverier lär inte hända i en relativt ny motor, men principen är den samma.
Man brukar ju märka att hela bilen går lättare efter ett par hundra mil, det brukar ju om inte annar märkas att ett ny bil drar hiskeligt med bränsle i början, och allt kan inte skyllas på adaptioner. Så någon skada lär det knappast göra att ta det lite lugnt i början. Både för motorn och bilen som helhet..
Rent spontant så kan jag tycka att man inte skall plåga bilen med vare sig extrema varvningar, men kanske framförallt undvika segdragningar de första 1-200 milen.
/Thomas
Av vilken anledning skulle man behöva "köra in" en ny motor med varierat varvtal?Man bör i alla fall inte köra in en motor på konstant varvtal, delar flexar faktiskt en smula vid belastning och höga varvtal så belastingspunkter och "nötningar" sker på olika ställen vid olika varvtal.
Vad blir skillnaden på inkörningen?
Ett extremexempel på detta kan illustrerats av följande.
En bil som gått långt och konstant "gubbkörts" på låga varv under många mil får vändkanter i cylindrarna, om man helt plötsligt hårdkör en sådan motor så kan kolvringarna ta i vändkanterna och t.o.m knäckas p.g.a vevaxeln flexar och stakarna sträcks en liten aning. Det är förvånansvärt mycket som delarna rör sig, har man en gång sett en höghastighetsfilmning av t.ex en vevstake i en motor i drift så häpnar man över hur mycket..
Haverier lär inte hända i en relativt ny motor, men principen är den samma.
VARFÖR behöver en ny motor "köras in" ?Det råder lite delade meningar om man behöver köra in nya bilar då motorerna redan är körda i fabrik, men nya motorer behöver få "slita in sig" och värmas och avkylas ett antal gånger för att nå bra toleranser.
Man brukar ju märka att hela bilen går lättare efter ett par hundra mil, det brukar ju om inte annar märkas att ett ny bil drar hiskeligt med bränsle i början, och allt kan inte skyllas på adaptioner. Så någon skada lär det knappast göra att ta det lite lugnt i början. Både för motorn och bilen som helhet..
Rent spontant så kan jag tycka att man inte skall plåga bilen med vare sig extrema varvningar, men kanske framförallt undvika segdragningar de första 1-200 milen.
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________