Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
Steffe3 skrev: ons 24 jan 2024, 10:32
V70Rob skrev: ons 24 jan 2024, 00:43
dannesk skrev: tis 23 jan 2024, 21:03 Hur kan batteriet komma längre fram i batterilådan, minussidan sitter ju fortfarande längst bak i lådan. Däremot så kommer pluspolen längre fram och med större batteri så finns det högre batterilock till både lilla och stora batterilådan i dessa bilar.
Nix. Pluspolen sitter längst bak på min modell (2.5FT). Jag hade ju inte skrivit annars…
Så var det på min också, jag bytte bara jordkabeln så funkar det fint :-)
Ja, den tanken har också slagit mig. Fast då måste man ju hitta en lagom lång kabel eller klippa till en. Hur gjorde Du? Ny kabelsko också? Jag har inga lämpliga verktyg för det heller för kablar i den dimensionen. Vet du dimensionerna förresten? Jag antar att jordkabelns andra ände sitter strax bakom plastkåpan under vindrutan.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Fanns passande på Biltema, färdig byggd med kabelskor och allt. Kan kolla om jag har kvar kvittot digitalt.
av V70Rob
Steffe3 skrev: ons 24 jan 2024, 17:53 Fanns passande på Biltema, färdig byggd med kabelskor och allt. Kan kolla om jag har kvar kvittot digitalt.
Jag har sett kablar både med och utan kabelskor - denna t.ex. borde ju fungera: https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000016595

Jag får se om jag väljer att gå den vägen eller låta det vara som det är. Det är en hel del grejande trots allt när man ska stå utomhus. Alternativt om jag väntar tills det blir tillräckligt ljust och varmt. Som jjag skrev tidigare så tror jag att andra änden på kabeln sitter strax bakom fjäderbensfästet på förarsidan.
av emtor
V70Rob skrev:
emtor skrev: ons 24 jan 2024, 08:28
peckapecan skrev:Eltejp fungerar väl, men det lär lossna efter en tid, kör eltejp först sedan en bit vulktejp över det, så blir det tätt.
https://www.biltema.se/bygg/tejp/vulkte ... TUQAvD_BwE
Även vulktejp lossnar i skarven efter ett tag, men ett buntband fixar det problemet.
Jag tänkte på samma sak förut - att dra ett eller ett par buntband över kabeln. Menar du rakt över kopparn eller med eltejp under?
Jag brukar göra så att jag börjar med vulktejpen i en ända,-lindar den längd jag behöver och så tillbaks till början, och säkrar där med ett buntband.
Eltejp använder jag aldrig. -Man måste sträcka vulktejpen till dubbel längd när man lindar för att den skall vulka ordentligt och för att den skall täta mot kabeln.
av V70Rob
Jag brukar göra så att jag börjar med vulktejpen i en ända,-lindar den längd jag behöver och så tillbaks till början, och säkrar där med ett buntband.
Eltejp använder jag aldrig. -Man måste sträcka vulktejpen till dubbel längd när man lindar för att den skall vulka ordentligt och för att den skall täta mot kabeln.
Det blev vulkatejp och ett kraftigt buntband vid änden på resp. sida så att säga. Det vette sjutton om jag sträckte särskilt mycket i tejpen men en aning i alla fall. Att komma åt med korta, kraftiga kablar med ett batteri i vägen försvårar arbetet också. Det verkade täcka helt tillräckligt. Området är ju inte exponerat för väder och vind i alla fall. Jag bytte bort den gamla tejpen på pluskabeln också i samma veva. Visserligen så hjälper ju inte tejpen mot det faktum att kabeln är ganska "stretchad", men kopparn är åtminstone inte synlig nu. Framåt våren så kanske jag byter ut minuskabeln, oklart. Det skulle säkert hålla så här i flera år utan några konstigheter. Man är ju inte där och rycker hela tiden.

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]