Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Roy skrev: tis 24 jan 2023, 14:01 Tack för denna länken, ett intressant ställe, har inte set den sajten förr.
Men nu får man kolla upp vad för storlek bilens bromsar har först.
Lustigt sätt att mäta ett hjul, höjd 13CM och bred 65CM, förmodligen menar man centimeter mått, och höjd är tydligen däckets bredd....

Men de var onödigt dyra.....

Roysan
Bildelsbasen är med andra ord: Skroten/beg(kan finnas nytt också med väldigt lågt mil) som bilar kommer in antingen via krock, etcetc.
Nödhjul kostar annars t.ex. från återförsäljare/verkstad hade det kostat dig minst 2500-3000kr/st. Bildelsbasen är enligt mig baserat på (Nyttpris delat på 2) "typ". Har man tur kan man hitta bildelar till sin respektive modell/bil. Om jag inte har fel brukar nödhjul bara ha OneSize.

Har din AWD eller icke AWD ? då antar jag 300mm(fram) och med AWD (ventilerade) och Icke AWD (Solida) ? (någon får säga emot om det inte stämmer)
Användarvisningsbild
av Roy
OK om priset, ja kanske överkomligt, fanns ett där för 875 kr, som var repigt, det gör ju inget.
Inte AWD, får mäta skivorna när jag monterar sommarhjulen sen.
Jo det fanns två typer av nödhjul, för resp bromsmått men de måtten var i tum....

Roysan
Man kan tro att punktering är sällsynt, men inte om man frågar kära damen hemma. Senast läckte ett vinterdäck ibland mellan däck och fälgkant. Kunde gå flera dagar och sen bli tomt på 5 km körning.
Jag kollade upp detta för nåt år sen när jag köpte till min XC70, om jag inte minns fel finns en storlek av hjul, 17” användes på S60, V60, V70, XC70 och XC60. Däremot finns två domkrafter. En låg till V70 och en med längre klyka för XC70 och XC60.

Tänk på att även nyckeln för hjulbultarna saknas om man har bil utan nödhjulsatsen.
Användarvisningsbild
av Roy
Tack för info, i min bil hade man plockat bort nyckeln för låsskruvarna, så det är bara vanliga skruvar till hjulen.
De där låsskruvarna är inte kul om de blir förstörda.

Roy
@Momentum, Mina åkte första veckan :)
Volvo ÅF hade inte kollat att "nyckeln" var med vid levaranskontrollen och jag tänkte inte på det förrän senare under veckan vi hämtat kärran. Den saknades så de fick vackert ta bort de och inte sätta dit låsbara
Trasig pump? Rapsolja?

Kanalerna i paketet är så igensatta a[…]

TS har ju kört ett år,radera och spar […]

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]

Nästa elbil från Volvo?

Dom som gärna vill ha Cross Country får[…]