Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Har den senaste tiden ett irriterande problem med startknappen. Efter att bilen stått över natten och jag på morgonen ska starta bilen så händer det ibland att bilen inte startar när jag trycker på startknappen. Bilen startar inte direkt, ingenting händer, det hjälper inte om jag trycker på knappen upprepade gånger utan jag får trycka ut nyckeln, sätta in den igen och då startar motorn på första försöket. När jag låser upp bilen och öppnar dörren, lyser allt i instrumentpanelen/ displayen precis som vanligt. Nyckeln kan matas in utan problem men när jag trycker på startknappen händer ingenting, inga tändnings-/start-/motorsymboler mm. Inget klick från startmotor eller annat ljud eller förändringar i displayen.

Vad kan det vara som fallerar? Tänker närmast på startbatteriet. Har läst att ett dåligt batteri kan leda till de konstigaste yttringar. Batteriet (Biltema) är dock bara ca 18 månader gammalt.

Någon som har erfarenhet av detta eller idé om vad det kan vara? V70 2.5T Kinetic, manuell, modellår 2008.
av Yaniz
Jag skulle testat på följande sätt/ ordningsföljd.

Läs ut felkoder. Finns inga så kolla följande:

1) Kolla startbatteriet huruvida det är friskt (ett 18 månader gammalt batteri bör vara friskt om det inte varit urladdat, men fabriksfel kan inte uteslutas).

2) Kolla anslutningar till startmotorn (bökigt att ta sig ner till startmotorn men likväl värt en koll).

3) Använd nyckel nr 2 en tid och kolla om startförsök misslyckas igen.

Personligen tror jag dock på fel i tändningslås. Åtgärdas (läs: byts) på verkstad, då det kräver mjukvara från Volvo.
Jag skulle tippa på att bilen inte hittar nyckeln, när den är inmatad. Min v70 2010 var likadan, fast inte varje dag utan kanske någon gång i veckan. Ibland ville den inte spotta ur nyckeln heller.
Jag körde vidare, men förstår att det blir jobbigt när det sker varje morgon.
av xAx
Det är inte så att bilen inte vill starta varje morgon. Kanske var jag lite otydlig där. Det har nu inte hänt de senaste 6-7 dagarna på uppskattningsvis 25-30 starter. Har funderat lite på omständigheterna i samband med att bilen inte reagerade på inmatningen av nyckel och därefter misslyckat startförsök. Det jag funderar kring och kan komma på är att det vid samtliga startförsök som resulterade i att inget hände när jag tryckte på startknappen regnade rätt skapligt. Kan det vara så enkelt att nyckeln blev blöt av regnet när jag låste upp bilen och därefter försökte starta med blöt/fuktig nyckel? Kan det vara orsaken? Lite väl långsökt kanske, men det är frågan jag ställer mig ... Kan ge mig tusan på att bilen inte startar i morgon bitti bara för att omkullkasta min teori!
av Yaniz
Mitt råd till dig är att kontakta ett av de många företag som ägnar sig åt att bl a reparera bilnycklar, styrenheter mm. Där kan du även få ny nyckel, extranyckel, piratnyckel (dvs nyckel som inte tillhandahålls av bilfabrikanten men fungerar precis lika bra). Sök "Reparation av bilnycklar" på Google, så kommer det upp en lång rad företag som väntar på att hjälpa dig.

Det blir betydligt billigare (bråkdel) än nya nycklar på Volvoverkstan!
Användarvisningsbild
av LeifA
Jag hade en som man fick hålla nyckeln intryckt med ena handen och trycka samtidigt på startknappen med den andra samtidigt.
240 med "specialvagnsnummer"

Har inget svar på din fråga men jä[…]

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]