- sön 24 jul 2022, 16:21
Hej,
Klonkar som tusan, när fjädringen komprimeras. T ex vid gupp, håligheter, eller när man svänger med fart. Även när man bromsar lätt inför ett gupp. Kanske låter det mest från vänster sida men känns ganska centrerat.
Följande observationer har gjorts:
-krängningshämmarstagen känns fasta, inget spel. Bände lite med ett bräckjärn också, kändes bra.
-inget spel när man rycker kl 3 och 9 eller 6 och 12
-inget klonk när man vrider ratten, varken upphissad eller nedsänkt
-ena fjäderbenslagret gör ett mycket, mycket svagt ljud i upphissat läge. Inget klonkande. Jag har haft trasigt lager på tidigare bil, lät mycket mer.
-klonkar ibland när man svänger med fart, vilket jag tolkar som att kompressionen av fjädringen är orsaken.
-bände lite på vänstra bussningen till krängningshämmaren, kändes stumt.
-Inget klonk när jag bilen vickas kraftigt med handkraft.
Klonkandet låter ungefär som att något tungt dunsar inuti en låda. Men dovt.
Bilen är en v70 D3 2012
Vad kan det vara?!!?
Klonkar som tusan, när fjädringen komprimeras. T ex vid gupp, håligheter, eller när man svänger med fart. Även när man bromsar lätt inför ett gupp. Kanske låter det mest från vänster sida men känns ganska centrerat.
Följande observationer har gjorts:
-krängningshämmarstagen känns fasta, inget spel. Bände lite med ett bräckjärn också, kändes bra.
-inget spel när man rycker kl 3 och 9 eller 6 och 12
-inget klonk när man vrider ratten, varken upphissad eller nedsänkt
-ena fjäderbenslagret gör ett mycket, mycket svagt ljud i upphissat läge. Inget klonkande. Jag har haft trasigt lager på tidigare bil, lät mycket mer.
-klonkar ibland när man svänger med fart, vilket jag tolkar som att kompressionen av fjädringen är orsaken.
-bände lite på vänstra bussningen till krängningshämmaren, kändes stumt.
-Inget klonk när jag bilen vickas kraftigt med handkraft.
Klonkandet låter ungefär som att något tungt dunsar inuti en låda. Men dovt.
Bilen är en v70 D3 2012
Vad kan det vara?!!?
- By S80_140HK