Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

frippe64 skrev: ons 16 mar 2022, 11:28 Svårt att höra på ett så dåligt klipp men jag hör möjligen nåt gnissel från multiremmen.
Läckage vid grenrör ger ett vinande ljud, och ventiler tickar.
Att få tyst på ventilerna går inte med något medel, utan då är det ventiljustering som gäller.
Håller med, kasst klipp.
Ska försöka fixa bättre.
Kamrem, alla remmarr och spännare är bytt för ett par veckor sedan.
Yaniz skrev: ons 16 mar 2022, 11:39 Ja, det där känner jag igen. Min svåger som hade samma "fenomen" åkte runt till olika verkstäder (inklusive Volvoverkstad) och fick olika svar på varje ställe. De flesta mer eller mindre löjeväckande. Efter att ha åtgärdat lösa muttrat på tre motorer, bedömer jag att det för mig skulle ta ca: en timme. Den ovane får räkna med betydligt mer. Börja med att vid kall motor demontera värmeskölden. Stick ner mobilen och fotografera därefter avgasgrenröret, så att du kan bilda dig en uppfattning om hur och var muttrarna sitter. Det räcker emellertid inte att skruva på muttrarna för hand för att kolla huruvida de är lösa; de kan sitta ganska hårt trots att de inte är tillräckligt åtdragna. Du får därför ta en böjd ringnyckel och känna dig fram till muttern för att dra åt. Se min arbetsbeskrivning som jag länkade till ovan för tillvägagångsätt och dimensioner på nycklar och hylsor.
Ja jag börjar faktiskt själv tvivla på att det är ventillyftarna. Jag ska ge mig på din arbetsbeskrivning .
Återkommer.
Det är inte så besvärligt som det låter och ser ut, ska du se. Första gången är något tidsödande, innan du kommer underfund med sakernas tillstånd.
Hej,

Har gått ett tag nu. Lite nyfiken på om du lyckats åtgärda problemet med det kvittrande ljudet från avgasgrenröret direkt efter kallstart?

Vänliga hälsningar,
Stefan

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]