Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IsseBisse
Jag har en V70 D4 (5-cyl 2.0) från 2014 som har gått knappt 12k mil, så det är dags för service. Jag köpte bilen för knappt ett år sen, så jag har inte koll på exakt vad som gjort vid varje service. Enligt boken har det gjorts två basservice, två underhållsservice och nu senast en anpassad basservice.

Jag har tänkt göra servicen själv, men jag blir inte riktigt klok på vad det är som ska göras. Jag har hört med några verkstäder och fått lite olika bud, bl.a. olika offerter från olika mekaniker hos samma Volvo-handlare... Så jag hoppas på att kunna få lite klarhet här.

Min tanke är följande:
  • Olja + filter
  • Luftfilter
  • Kupéfilter
  • Bränslefilter
  • Bromsvätska? Har förstått att detta inte ingår i serviceschemat, men ska bytas vartannat år.
  • Hjälpaggregatrem + spännare? Vissa instruktioner säger vid 12k andra efter 10 år. Ingen verkstad nämnde detta.
Vilka punkter behöver jag göra och har jag missat något?
Hjälpaggregatremmen borde bytts vid 9000mil (bara remmen, spännaren har 18000mil intervall) men saknas info om det är det bäst att byta igen. Det var ganska enkelt jobb.

I övrigt är det som du nämner. Har du AWD är det inte dumt att byta Haldexoljan.
Användarvisningsbild
av perin
Jag mailade någon form av Volvo kundsupport och bad om ett service schema. Fick det med vändande "post" tämligen omgående. Det var mest av intresse vad det är för punkter då jag hittilsdags alltid lämnat den på Volvo. Jag har en T4 så på det protokollet jag fick är det endast V70 bensin modeller annars kunde jag skickat över det.

Edit: Jag hittade mailadressen jag skickade frågan till, [email protected]
William85 skrev: ons 19 aug 2020, 10:08 Hjälpaggregatremmen borde bytts vid 9000mil (bara remmen, spännaren har 18000mil intervall) men saknas info om det är det bäst att byta igen. Det var ganska enkelt jobb.

I övrigt är det som du nämner. Har du AWD är det inte dumt att byta Haldexoljan.
Ok, jag ska se om jag hittar några kvitton om remmen.

valln skrev:Om det är automat byt olja också där.
Det är automat. Är det den man helst ska "spola rent" också? Dvs köra en massa olja igenom

perin skrev:Jag mailade någon form av Volvo kundsupport och bad om ett service schema. Fick det med vändande "post" tämligen omgående. Det var mest av intresse vad det är för punkter då jag hittilsdags alltid lämnat den på Volvo. Jag har en T4 så på det protokollet jag fick är det endast V70 bensin modeller annars kunde jag skickat över det.

Edit: Jag hittade mailadressen jag skickade frågan till, [email protected]
Så bra, tack! Jag ska maila dom och fråga, så får jag facit =)

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]