Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
snavve skrev:
Steffe3 skrev: ons 24 jul 2019, 21:33 Man hör att systemet ändrar på något i alla fall på samtliga P3-bilar jag åkt med, men stänger av helt tror jag inte att det gör dock.

Mängden köldmedium ska stå i motorrummet enligt VIDA. Det står även 0.820kg +-3% i ett schema, men det kan jag inte svära på hur pass det stämmer.
Letade efter den lappen senast men jag verkade inte kunna hitta den :/
Ska även tillägga att jag har ett brummande missljud i bilen som följer motorvarvet. Stänger jag av ac:n då upphör ljudet. Kanske också är en ledtråd om vad som är på tok?
Har du ett skorrande, brummande ljud som följer varvtalet och upphör när du stänger av ac:n, ja då har du med all sannolikhet för lite köldmedium i systemet. Och ja, det skall innehålla drygt 800 gram.
av snavve
Tömt och fyllt systemet idag. 800gram fanns i systemet och lika mycket fylldes. Startade och det kylde helt okej, och även konstant nu. Började min resa hem och körde först på LO men satte på auto och 20 grader. (med AC:n på) bilen höll behaglig temp hela resvägen hem. Dock var detta på kvällen, dvs ingen gassande sol och 30 grader varmt, utan mer 23 grader och lite sol. Så det riktiga testet blir imorgon efter jobbet när bilen stått i solen hela dagen och se om det blir nå drag från AC:n (: dock återstår ju ändå frågan, (om problemet är löst) vad som orsakade det?
Aja, återkommer imorn mer färskare info.

mvh
av snavve
Har kunnat prova lite mer nu, och har märkt att AC:n verkar kunna kyla när det inte är herrejössesvarmt ute. Kör jag på kvällen då tempen ligger på 22 grader ca så kyler bilen konstant utan avbrotten som jag upplever när det är som varmast och solen gassar. Kollegan sa att det förmodligen är kompressorn som är på uppsägning vad tror ni? ska man byta den och hoppas på det bästa? och isåfall, är det värt att köpa original, eller funkar eftermarknadsdelar?

MVH
Användarvisningsbild
av apersson850
Visst kan man få kalluft med öppna fönster också. Men kör du luftkonditioneringen vettigt justerar den fläkthastighet och luftfördelning olika om ett fönster är öppet, jämfört med om alla är stängda.
av m2c
+1 på kylfläktarna i grillen. När det blir för varmt i fronten och högtrycket på acn passerar 500psi så bryter kompressorn för att skydda systemet. När det jävlas så kan du testa att spola kallvatten från en slang rätt in i kondensorn och kyla den vägen. Då ska den funka konstant.

Edit: Klantigt läst av mig i första inlägget. Antingen så har du fel på fläktarna eller så har du fyllt för mycket. Fyllde de bilen med r134a eller med typ envirosafe eller liknande piratgas? Piratgasen ska bara fyllas till 30% av vikten.
av Desmodue
Steffe3 skrev: ons 24 jul 2019, 21:06 Antar att du stänger fönstren innan du åker iväg? När någonting (dörr/fönster/taklucka) är öppet, så verkar den stänga av delar av systemet, antagligen för att det är ineffektivt att försöka kyla ner hela världen till rätt temperatur :-D

Men tycker min också tar en liten stund att få ner temperaturen, dock kanske inte 5-10km, utan kanske nån kilometer max.
Så fungerar min med, upp med rutorna. Men min ger full kyla efter bara några hundra meter. Den har ju bara gått 5 000 mil.

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!