Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppdatering

Bakluckan:
Krånglar fortfarande från och till när man vill öppna luckan med knappen på luckhandtaget.
Öppna med fjärren eller knappen på instrumentbrädan funkar fint.
När knappan krånglar kan man få trycka uppåt 25ggr i värsta fall innan den reagerar.
Med låst bil, brukar det vara enklare, krävas färre tryck när den krånglar.
Men emellanåt funkar det alldeles utmärkt med både låst och olåst bil.
Ett nytt handtag med byte skulle kosta ca 2500kr, men är det säkert att det är lösningen?
Hade hoppats på att min extraförsäkring skulle fortsätta betala (jag fick ju låskistan bytt med den förra året), men tydligen har den här typen av fel slutat att täckas av försäkringen då jag förlängde den.
Har sett bilder på nätet där man ser att det kommer upp två tunna trådar från någon ingjuten del strax ovanför knappen.
Jag antar att det är givaren som känner av att man trycker?
Är det en mekanisk microbrytare eller är det en magnetsensor?
Går den att byta eller är det ett nytt handtag som gäller?
Kan det vara något annat som är glappt?
Allt annat funkar på bakluckan så jag tror inte på den omtalade jordskarven som är dålig.
Idéer?

Växellådan:
Fick en ny beggad låda fär drygt två månader sedan som bara hade gått ca 7700mil, dvs ca hälften så långt som min bil.
Men det visade sig att den tjöt som en jetmotor på 1:ans växel. Volvo-killarna upptäckte det vid provkörning med manuell 1:a.
Jag hade kanske inte tänkt på det med vanlig körning med automatläget, men Volvo propsade på att byta ut den.
Så bilen är just nu inne på byte till en ytterligare låda som ska ha gått ca 12000mil. Ska hämta bilen imorgon.
Det ska inte kosta mig något mer än man sagt tidigare, skroten ska tydligen faktureras.
Dessutom fick jag reda på nu att Volvia gått med på att slå ihop bytet av lådans styrenhet som gjordes förra hösten med växellådsbytet. Så 7500kr för styrenhetens självrisk + 10.500kr för lådans, blir nu "bara" ca 13.800kr (35% på totalkostnaden).
Eftersom jag blev lovad muntligt att det bara skulle vara styrenheten som skulle vara problemet, enligt testprogrammet man använde, vilket "aldrig visade fel", kan man kanske tycka att jag inte skulle behöva betala något mer än jag redan gjort en gång för styrenheten, dvs 7500kr. Men när jag frågade Volvia säger dom att det isåfall är en fråga mellan mig och verkstaden, Volvia ersätter bara 35% av den kostnaden verkstaden uppger och bryr sig inte om vad verkstaden tidigare kan ha sagt och lovat. Så om verkstadens personal är okunniga och måste byta massa delar innan ett fel hittas, får jag som kund inget skydd för det, utan måste betala 35% av totalkostnaden. Lite konstigt?! Trodde en försäkring som funka som ett skydd för oss som konsumenter.
Synpunker?
Borde jag vägra att betala mer än 7500kr som jag från början blev lovad att det skulle kosta att fixa det urspungliga problemet med ryckiga växligar, eller ska jag lugnt betala merkostnaden för ett lådbyte?
Ett plus på den nya lådan jag får är att den blir sköljd (det blev även den första lådan jag haft nu som lät illa).
Och jag får behålla den nya styrenheten som demonterats från min gamla låda.
Kanske går att sälja?

Vattenläckaget:
I samband med det första växellådsbytet skulle även toppen rivas för att man sa att det var den enda fortsättningen för att kunna hitta fel, eftersom man inte sett några externa vattendroppar eller antydningar.
Mek-killen sa dock att han skulle kolla ordentligt innan han rev någon topp.
Och eftersom han såg bättre när framvagnsbalken revs (för lådbytet), upptäckte han två ytterligare slangar som läckte (den första slangen byttes ju förra hösten). Så nu är alltså tre slangar som har läckt utbytta.
Pga detta revs därför ingen topp i oktober.
Under tiden sedan dess har jag kanske kört 300mil och på den tiden ha vattnet sjunkit från max till närmare min.
Bil-meken tror nu att det kan ha varit en luftbubbla i systemet som gjort att nivån minskat.
Hur det är, kommer nog att visa sig först om ett tag under vintern då jag använder motorvärmare (vattnet har ju bara minskat uppenbart på vintrarna).
Bilen har ju passerat 15000mils-gränsen där maskinskadeförsäkringen upphör, men i värsta fall, om det fortfarande är något internt motorproblem, hoppas jag ändå kunna få hjälp av Volvia eftersom jag påtalat ett läckage redan för ett par år sedan vid 13000mil, men som inte verkstaden lyckas hitta problemet till, ett pågående ärende som jag ser det.
Ett faktum är att jag ha små pärlor vatten på oljestickan, men bil-meken tror att det är kondens ifrån oljesticksröret, som beror på min korta körningar.
Jag hoppas naturligtvis på att det var en luftbubbla som gjorde att nivån minskade och att det är kondens på stickan och att det är tätt/normalt nu.
Tiden får utvisa!
Det intressant är ju att några skrivit tidigare i tråden att en bil ska inte dra något vatten alls.
Bil-meken på Volvo säger att det tvärtom är normalt för dom att de fyller lite i många bilar i samband med service, då bilen kanske har gått 2-3000mil.
Dock ska en bil inte dra lika mycket som min åtminstone HAR gjort.
Påfyllning av vatten på förhållandevis nya bilar är normalt, eftersom fyllningen på fabriken ofta resulterar i luftbubblor, som det tar lång tid att fullständigt eliminera. Men max en, högst två påfyllningar, sen är det nåt annat som är fel.
Försäkringen är till för att försäkringsbolaget ska göra vinst.
Vilken sorglig historia! Lider med Dig.

Ryckig automat- oljebyte?

Jag hade en Volvo S80 2,5 2010- Bensin /Etanol.
Bilen hade gått 10.000 mil då jag köpte den. Tyckte automaten var lite ryckig i vissa situationer- inte alls samma klass som de Bmw och MB jag kört innan..
Jag lät en verkstad byta olja i automaten och inbillade mig i ett par dagar att bilen gick mycket bättre och smidigare, men det var nog en illusion. Ryckeigheten upplevde speciellt då man närmade sig ex en rondell och skulle sakta in. När man ”klev av” gasen så vard et inga problem med ryck, men då man skulle ”kliva på” och gasa för att öka hastigheten småblessyr det ofta en känsla av ”full gas” och påföljande ryck och kraftig acceleration. Väldigt svårt att köra lugnt och fint på hala vägar med sånt beteende.

Problem hade jag med öppnande av en dörr- till slut fick jag byta låskista för 5000 eller något sånt.

Och: soppsförbrukningen.. drog 1,2- 1,25 l/mil vintertid. Blandad körning. En kamel helt enkelt.

Automaten- värt att byta olja? Tycker inte att det är värt det annat än för den som skall behålla bilen länge och hoppas att ett oljebyte skall medföra längre hållbarhet.

Sålde bilen pga förbrukningen och kör idag en liten V40 CC 2017. Är helnöjd, speciellt pga att garantier och driftsekonomin är helt annorlunda. Drar ca 0,7 l/ m och är billig i försäkring och skatt.
Enda plumpen är dyr service.
Tråkig läsning. Gällande maskinskadegränsen på 15000 mil, kontakta Volvia och berätta att problemet fortfarande inte är löst så de inte stänger ärendet. Försäkringen täcker ju fel som uppstår fram till 15000 mil och ditt fel kom ju uppenbarligen innan dess.
Uppdatering:

Växellådan:
Fick ju ny växellåda igen, denna har gått drygt 12.000mil.
Denna blev också sköljd i samband med bytet.
Hämtade bilen 14/12.
Tycker den växlar bra än så länge, även om den också har en liten fördröjning vid "rullande omstart i låga hastigheter" som min gamla låda. Men den är fortfarande i adaptionsfas så det visar sig. Det är ju iaf 1års garanti på bytet.
Diskuterade kostnaden med verkstaden, som inte ville ta kostnaden utöver styrenheten. De säger att de aldrig kan lova till 100% att en åtgärd blir helt ok, det kan alltid visa sig vara något annat problem.
Men Volvia slog iaf ihop den första åtgärden byte av styrenheten 2017 med bytet av växellådan.
Jag/Volvia behöver bara betala för ett lådbyte. Byte nr 2 skulle verkstan fakturera skroten där den första 7700-milslådan levererades ifrån (trodde inte att en skrot skulle ersätta mer än själva lådan).
Självrisken för styrenheten var 7500kr (bytet kostade totalt bara ca 500kr mer).
Växellådsbytet (1st) kostade ca 32000kr.
35% på totalkostnaden ca 40000kr blev 14000kr, varav jag alltså redan betalat 7500kr, så det slutade på 6500kr.
Men, som julklapp fick jag ett par dagar senare tillbaks de pengarna från den andra s.k. förlängda garantin jag har sedan bilköpet hos Svensk Bilgaranti, så i slutänden stannade växellådsbytet på 7500kr.

Vattenläckaget:
Bilmeken kollade nivån och han sa nu att det inte alls hade minskat något från oktober vid första växellådsbytet, då han även bytte 2st kylarslangar. Han trodde det var luftficka kombinerat med temperatur vid mina kollar.
Han gjorde ingen åtgärd utan vi ska fortsätta hålla koll. Enligt historiken kommer det att visa sig nu under vintern om det fortfarande är något problem.
Men förhoppningsvis så var det slangarna (3st) som var otäta vid anslutningarna.

Bakluckan:

Jag diskuterade den med Svensk Bilgaranti. Tydligen har min försäkring gått in i förlängning sedan jag fick bakluckelåset utbytt 2017. I förlängningen sjunker antal punkter som försäkringen täcker, så de betalar inte åtgärd för glappt trycke på bakluckan.
För närvarande behagar den funka ganska bra, jämfört med tidigare i höst.
Få se hur jag gör om den börjar krångla mer, lämna in eller försöka fixa själv.

Andra fel:
Nivågivaren till spolarvätskan la av alldeles innan sista växellådsbytet.
Jag fick den bytt under det besöket.
Ca 1600kr ( viewtopic.php?f=56&t=146531&p=1286559#p1286559 )

Vindrutan läcker vatten sedan drygt ett år.
( viewtopic.php?f=56&t=133390&p=1286339#p1286339 )
Volvo här säger att Volvo inte ger goodwill på detta, pga det inte är säkert att rutan inte är utbytt.
Så jag har räknat med att ta självrisken på ca 1600kr.
Det större problemet är att det finns ett stenskott alldeles ovanför rutan mot taket, som letat sig ner med lacksläpp under rutans synliga gummilist, eventuellt också ner bakom limningen.
Dvs det bör åtgärdas i samband med byte av rutan.
Volvo vill ha ca 3500kr för detta (förutom självrisken). Dom skulle då lacka taket och göra en mjuk övergång i mitten av takluckan.
Jag frågade om dom samtidigt kunde laga lacksläpp/rost på framskärmarna längst ner mot plastkanten.
Man vill då totalt ha 15000kr!! Dom ville tydligen ta bort och lacka hela skärmarna.
Har nyligen fått ett pris hos en annan lackerare på 3000kr för allt! Även han skulle dimma ut lackningen bredvid takluckan och klarlacka hela skärmarna.
Men då måste jag själv först åka till glasfirma som tar ur rutan, sedan åka till lackering med provisoriskt tejpad ruta och tvärtom efteråt. Naturligtvis bökigare med flex från jobbet osv, men helt klart ett bättre alternativ om man tjänar 12000kr på besväret!
Ska höra med ett par firmor till innan jag tar beslut, men det lutar åt att det inte blir Volvo iaf!

Kommer att behöva åtgärdas inom några tusen mil:
Byte bromskivor/belägg
Kamremsbyte

Summering så här långt:
Jag har under dygt 3 år kört vääääldigt dyra 2000mil! :-o
Vågar inte jämföra med konsumentverkets siffror för V70!
Men bilen går ju stabilt, tyst och skönt och det är extremt bra ljud! :-)
Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]