- tis 25 jul 2017, 15:57
Jag har en Britax Twoway Elite monterad bakvänd på mittplatsen bak i min V70 -15 och har inga som helst problem att få dit den där utan att skjuta fram vare sig förarsäte eller passagerarsäte längre än vi (hustrun och jag) normalt vill ha dem. Jag är 190 cm lång och sitter hur bra som helst på förarplats. Med hjälp av de främre spännbanden på den bakåtvända stolen (de som fästs i öglor på skenorna under framstolarna) kan man få ryggstödet på barnstolen att ligga ganska dikt an mot ryggstöden på framstolarna. Att inte ryggstöden på framstolarna skulle stoppa i tillräcklig utsträckning för den kraft de utsätts för vid krock framifrån i rimlig hastighet har jag lite svårt att tro.
Noteras kan att jag alldeles oberoende av barnstolen sedan länge sitter med sittdynan rätt kraftigt vinklad (lågt bak, högt fram) så att jag därigenom lämnar lite mer plats bakom mig än vad som annars vore fallet. Trivs bra med att sitta på det viset så det är ingen uppoffring.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut