Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
oldtimersmc skrev:
palmqvist skrev:
oldtimersmc skrev:
Att öka den fjädrade vikten lär knappast vara någon fördel, om behovet saknas.
Hellre gå åt andra hållet.
Som att gå med lackskor på ett gärde...
Den ofjädrade vikten är den del av en bils vikt som inte bärs upp av fjädrarna (hjulen och de detaljer i hjulupphängningarna som kan röra sig). Bilens fjädrade vikt är alltså resten av vagnen som bärs upp av fjädrarna. Det finns dock mellanting, exempelvis fjädrarna själva, som både tillhör den fjädrade och ofjädrade vikten. Både vägegenskaperna och komforten ökar när den ofjädrade vikten är så lätt som möjligt.

man ökar den ofjädrade vikten genom o byta till större ok o skivor vilket inte är positivt, så det är bara en estetisk vinning, bromseffekten blir inte bättre möjligen något bättre kylning

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Grattis palmqist :-)-)
Det dröjde irriterande lång tid innan klarläggandet kom, gav tusan i att själrätta då jag förväntade mig att få ett hugg.
Avslutningsvis så håll BÅDE den ofjädrade och den fjädrade vikten så låg som möjligt :D :)
Jag väntade oxå på någon annan :)

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Perra83
Hatar stora bromsar med små fälgar! Det är ett helvete att hålla fälgarna rena när man inte ens får in minsta fälgborsten mellan fälg och bromsok. Byt inte till större bara för att det är snyggt. Det måste vara praktiskt oxå. Jag gillar för övrigt stora pizzatallrikar.

17" är för litet med 316mm. 18" el 19" då kommer man åt bra även med tvättsvamp :wink:
av Schmoyoho
Behöver man komma åt med fälgborste mellan skiva och fälg? Brukar spara tvätt av fälgens insida till när man byter mellan vinter- och sommarhjulen. Is och snö på vintern måvara men då brukar det släppa efter en stund i tvätthallen eller om man slänger lite varmvatten på fälgen.
av Schmoyoho
Värt att tillägga är att inte alla 17"-hjul passar. Kollar man på 17"-hjul till S80 är vissa bl.a Rex markerade som "Passar ej S80 V8". Har inget med ET eller fälgbredd att göra heller. Några 17x7 passar, några 17x8 gör inte det.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]