- tor 02 jun 2016, 13:05
Bussningar. Det brukar börja med ett svagt kvittrande ljud under färd eller gnekande ljud om du gungar bilen. Klart det går att köra men försämringen kommer smygande så du vänjer dig vid den utan att notera det. En annan indikation brukar vara att du hela tiden måste småkorrigera vid kurvtagning.
Membranet. Nej, det är inget stort problem, men det är inte heller ovanligt. De flesta tror det är någon rem som slirar när de lämnar in den. Sedan får de veta att felet fanns i vevhusvetilationen, och så är det bra med det. Anledningen sägs vara longlifeoljor (inte oljan i sig men de långa bytesintervallerna).
Schmoyoho skrev:1) Inte toppar väl seriösa ÅF med köldmedel, eller är de så fula?Köldmedium. Finns inte många ÅF som vill ge dig garanti på AC-systemet. Vad står det i deklarationen? Ej provtryckt. Varför? Vi har inte utrustning för att provtrycka systemet, heter det. Jag vill inte påstå att alla toppar, men det skadar inte att vara uppmärksam. Sedan är det ju svårt att kolla huruvida AC:n är tät.
2) Garanterat är väl en överdrift men risken finns förstås. Eftersom problemet är att bussningarnas fästen rostar och följaktligen separerar från gummit beror det mycket på var bilen har gått. 18-20000 mil var vanligare enligt den verkstaden som bytte bussningarna på min bil vid 9000 mil och som tyckte det var väldigt tidigt.
4) Har aldrig hört talas om det, är det något stort problem, alltså stort till utbredningen sett? jag
Bussningar. Det brukar börja med ett svagt kvittrande ljud under färd eller gnekande ljud om du gungar bilen. Klart det går att köra men försämringen kommer smygande så du vänjer dig vid den utan att notera det. En annan indikation brukar vara att du hela tiden måste småkorrigera vid kurvtagning.
Membranet. Nej, det är inget stort problem, men det är inte heller ovanligt. De flesta tror det är någon rem som slirar när de lämnar in den. Sedan får de veta att felet fanns i vevhusvetilationen, och så är det bra med det. Anledningen sägs vara longlifeoljor (inte oljan i sig men de långa bytesintervallerna).
- Bees don't waste their time explaining to flies that honey tastes better than shit.
- By Lövet