av andersuw - lör 12 mar 2016, 14:47
- lör 12 mar 2016, 14:47
Hon blir inte fullt lika uppskärrad när jag gör samma sak på vår V70N T5 eftersom den uppför sig lite mer "civiliserat" även om den "slirar på kopplingen" den också.
Jag är för övrigt lite lätt förbryllad över hur den tekniska utvecklingen kommit att gestalta sig på automatlådefronten. Efter att VAG lanserat först Multitronic och sedan DSG var jag benägen att tro att den konventionella automatlådans dagar var räknade. Men till min förvåning kör jag nu en åttastegad konventionell automat som lyckats få ner transmissionsförlusterna till en nivå där man kan börja tala om dem som bara försumbart högre än dem hos en manuell låda. :shock:
apersson850 skrev:Jo, det är en 230/470. Men jag körde inte mycket med den som 215/440, så jag har inte någon bra referens att jämföra med.Fair enough. Jag efterfrågade ju uttryckligen en jämförelse mellan optimerat och icke-optimerat tillstånd. Men är du nöjd med hur det blev även om du inte riktigt vet/minns hur det var? :D
apersson850 skrev:Däremot är det oftast en missuppfattning att bilen accelererar sämre bara för att man utnyttjar momentomvandlaren och låter varvtalet öka. Förvisso ökar de viskösa förlusterna i oljan, men tillförd effekt ökar så mycket mer. Den omvandlas till ett högre ingående vridmoment av momentomvandlaren (hörs på namnet). Ökningen brukar ligga mellan 50 och 100 % i personbilar.Ja, jag är medveten om hur det funkar. Momentomvandlaren gör att lådan emulerar en CVT och effektförlusten i omvandlaren kompenseras av att motorn hela tiden kan ligga nära det varvtal som ger högst effekt. Vet också att "gummibandseffekten" minskar fartupplevelsen hos vissa. Men hur det funkar psykologiskt kan uppenbarligen variera. Min körkortslösa hustru brukade skrika till lite varje gång jag gjorde kick-down på vår 855 T5 och det var ju inte för att hon tyckte det gick för långsamt.
Däremot verkar det ju inte som om det går så fort, eftersom motorn ligger på nästan samma varvtal och brölar när bilen ökar farten. En motorn som direkt följer med fartökningen (typ med manuell låda) ger ett helt annat intryck av att det bär iväg.
Jag är för övrigt lite lätt förbryllad över hur den tekniska utvecklingen kommit att gestalta sig på automatlådefronten. Efter att VAG lanserat först Multitronic och sedan DSG var jag benägen att tro att den konventionella automatlådans dagar var räknade. Men till min förvåning kör jag nu en åttastegad konventionell automat som lyckats få ner transmissionsförlusterna till en nivå där man kan börja tala om dem som bara försumbart högre än dem hos en manuell låda. :shock:
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
- By v16v