- sön 27 dec 2015, 16:23
Intressant tråd. Jag använder turtle:s pre-wash extreme-avfettning så flitigt att jag även sommartid ibland tvättar i tvätthall om bilen är skitig, bara för att med gott samvete kunna köra avfettning på de värsta ställena. Är det rentav dåligt för lacken, eller menar ni att man tar fram alla gamla tvättrepor då?
Samt 100-poängsfrågan: ska man lackskydda bilen eller räcker det med att polera upp och vaxa bilen? Jag vill minnas att lackskydd hade någon ganska stor nackdel, typ att man var "tvungen" att göra om det en gång per x tidsenheter av någon anledning? Eller räcker det att som sagt att polera upp och vaxa bilen t.ex innan vintern för att slippa köra avfettning? Min lack känns, av feedbacken i tvättsvampen att döma, som att den är i väldigt bra skick trots mitt flitiga avfettande. Vissa slitna lacker brukar ju t.o.m kännas sträva när man tvättar dem.
Edit: ang om avfettning är dåligt för lacken, har det någon betydelse vad man kör för sorts avfettning eller är det bara av miljöhänsyn och vilken sorts smuts man vill lösa? Turles pre-wash-produkt är ju petroleumbaserad. Naturavfettning som du nämnde, martinS, har jag också testat men det tyckte jag dels kändes klent, dels luktade illa och dels gick åt väldigt mycket.