Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill minnas att bilvärmarna dånade högt likt stenålders båtvärmare för några år sedan medan bränslevärmaren i XC70`n är hyfsat lågmäld.
Har Wallas dieselvärmare i båten och den är i det närmaste tyst och reglerar steglöst effekten mellan 1-3Kw men har däremot lång uppstartstid.
Om det är sant vet jag inte, men jag har sett påståenden om att den dieselvärmare som sitter i min bil ska ha tre ilskenhetsgrader: Full sula, halvt pådrag och bara plaska runt med det vatten om redan är varmt (utan att elda något ytterligare, alltså).
av andersuw
apersson850 skrev:Om det är sant vet jag inte, men jag har sett påståenden om att den dieselvärmare som sitter i min bil ska ha tre ilskenhetsgrader: Full sula, halvt pådrag och bara plaska runt med det vatten om redan är varmt (utan att elda något ytterligare, alltså).
Det verkar stämma. Jag tror att det i innevarande generation sitter Webasto Thermo Top Evo 5 i bilarna och den värmaren kan uppenbarligen köras såväl på fullgas som halvgas. Se här:

http://www.webasto.com/fileadmin/webast ... 12-eng.pdf
av andersuw
akterspegel skrev:Vill minnas att bilvärmarna dånade högt likt stenålders båtvärmare för några år sedan medan bränslevärmaren i XC70`n är hyfsat lågmäld. Har Wallas dieselvärmare i båten och den är i det närmaste tyst och reglerar steglöst effekten mellan 1-3Kw men har däremot lång uppstartstid.
Ja de har blivit tystare. De som satt på första årsmodellerna av P2-bilarna (V70N m.fl.) var särskilt högljudda. Sedan har det blivit bättre.
av mikebike
andersuw skrev:
akterspegel skrev:Vill minnas att bilvärmarna dånade högt likt stenålders båtvärmare för några år sedan medan bränslevärmaren i XC70`n är hyfsat lågmäld. Har Wallas dieselvärmare i båten och den är i det närmaste tyst och reglerar steglöst effekten mellan 1-3Kw men har däremot lång uppstartstid.
Ja de har blivit tystare. De som satt på första årsmodellerna av P2-bilarna (V70N m.fl.) var särskilt högljudda. Sedan har det blivit bättre.
Ja, min V70N lät som ett jetplan. Denna hörs knappt alls.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]