joel80 skrev:Dom här jämförelserna mellan förmånsbil är alltid så konstiga.. i allafall för mig som egen företagare. Dom räknar bara med kostnaden för "privatpersonen" som får förmånsbil, inte kostnaderna som företaget har. (Som i allafall i små företag direkt betyder mindre löneutrymme.)
Jag fick göra helt egen kalkyl för att försöka få lite koll på det innan.. För mig blev det också billigare med leasingbil (företagsleasing) men bara p.g.a att jag nästan bara kör i tjänsten och inte kommer upp i miltalen/privatresorna för att behöva betala förmånsvärde.
Du är inne på helt rätt spår. Har du förmånsbil så är den i de flesta fall en del av din lön (även eget företag), tar man bort den kan man också justera sin lön vilket man aldrig tar hänsyn till. Så man kalkylerar aldrig med att man skulle kunna ha en högre lönenivå om man kör privatbil.
Men nu börjar kalkylerna bli så komplexa om man också ska ta hänsyn till även antal körda mil och bilmodell att man inte klarar en sådan jämförelse, utan det blir lite förenklade "artikeljämförelser". För att avgöra vad som är mest ekonomiskt måste man göra individuella jämförelser.
Jag körde i över 20 år med förmånsbil pga en "huvudvärk" mindre att behöva hantera (eller tack vare 8) ), bara köra och speciellt då bränsle också inkluderades.