Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Cox skrev:Jag tror snarare att föraren i fråga fick panik och gasade i stället för att bromsa, men det kommer aldrig att erkännas.
Jag skulle också sätta en peng på den mänskliga faktorn. Tror inte en sekund på att exv piratbelägg mm skulle vara orsaken till utebliven bromsverkan. 5-10% sämre verkan, ja, men inte 100% bortfall. Aldrig!

Sedan ska följande fråga ställas: har polismännen som vittnade om att bilen i fråga haft bromsbortfall vid ett antal tidigare tillfällen anmält detta till arbetsgivaren eller till den interna serviceverkstan? Hur många av er skulle inte anmäla ett så allvarligt bromsfel på "firmabilen" till er arbetsgivare? Nej, jag tror svaret är uppenbart. Sedan är chefsåklagarens påståenden och inkompetens skrattretande.
Får man lov o sätta på 3de parts bromsar utan att helbils godkännandet påverkas? Jag mena man får ju inte lov o sätta på tex en annan strålkastare, då känns ju bromsarna betydligt viktigare o hålla ordning på,men det kanske bara e jag som tycker stanna e viktigt :)
av Alexas
palmqvist skrev:Får man lov o sätta på 3de parts bromsar utan att helbils godkännandet påverkas? Jag mena man får ju inte lov o sätta på tex en annan strålkastare, då känns ju bromsarna betydligt viktigare o hålla ordning på,men det kanske bara e jag som tycker stanna e viktigt :)
Jag tror att du får ha vilka eftermarknadsstrålkastare som helst om de ser likadana ut som original och är e-märkta. Någon annan får rätta mig om jag har fel. Finns säkert liknande krav på bromsar för att de ska få säljas inom EU. Ja man önskar ju att både däck och bromsar va sånt som man ställde specifika krav på som jag nämnde i tidigare inlägg. Myndigheterna verka tycka det är ok att det säljs sämre vinterdäck som kasar 30 meter längre än bättre däck.
Ni har rätt om parkeringsbromsen, och det är också beskrivet i bruksanvisningen.
Över 10 km/h fungerar den som normal färdbroms med pedalen i botten. Endast ABS hindrar hjullåsning.
När sen farten gått ner i raskt promenadtempo sätts parkeringsbromsen an, vilket innebär låsning bak och ingen bromsning fram.

Om bilen tillåter gaspådrag (allt gasande sker ju elektriskt numera) även när man trampar på bromsen vet jag inte. Men det är ju lätt att prova.
Däremot är det naturligtvis så att när man har ABS kan man tänka sig att systemet säger att du inte ska bromsa alls, om det får för sig att hjulen låser hela tiden, fast de inte gör det. För att undvika sådana problem brukar ABS-styrdonen vara konstruerade med två olika processorer, som kör två olika program, skrivna av två olika programmerare som inte diskuterat sin uppgift med varandra. Sen jämför dessa två de resultat de kommer fram till, och endast om de är överens fungerar ABS-systemet. Kommer de två olika programmen och processorerna fram till olika svar kopplas ABS ur helt och hållet.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]