Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av y97olle
Då var det snart dags för byte till vinterdäck (snön singlar ner här i Norrland) och då jag inte har gjort det på den här bilen (V70 MY2013) tidigare undrar jag ju förstås om den samlade kunskapen i forumet rekommenderar att använda bilens egen domkraft? Instruktionsboken känns lite tvetydig på den punkten. Om jag istället skall investera i en mer rejäl domkraft, var bör jag då anlägga den på bilen?
av Rådlös
Det beror ju på hur den tilltänkta domkraften kommer att se ut. Men rent spontant skulle man ju sätta den på samma ställen som är tilltänkta för den medlevererade (saxdomkraften ?) Där borde ju karossen vara förstärkt i någon mån för att kunna hålla uppe bilen.
Användarvisningsbild
av Perra83
En rejäl domkraft är det bästa! Ja har en med lite större stödplatta med gummi uppe på för att inte skada underrede mm.

Det är mycket plast och skit under så diverse raminfästningar och annat bra som man kan lyfta i är svåra att komma åt. Tror det brukar vara urtag i tröskeln där du kan lyfta.

850 och första V70 där kan man lyfta en sida i taget och byta två hjul.
Användarvisningsbild
av Toson
Bilens egen domkraft kan väl endast anses vara en "nödhjälp" då man fått punka och inte har tillgång till annat för att klara sig ur nödsituationen. Vid "säsongsbyten" bör nog en rejäl domkraft användas, gärna med pallbockar, som extra säkerhet.

Men var man ska lyfta är inte helt lätt att förstå, då det är en "massa plast" som sitter i vägen och bottenplattan är ju inte så stabil överallt. Stället där originaldomkraften skall sättas är inte heller så lätt att se samt ganska liten öppning i plasten och lätt att komma fel.
Så, "tips från coachen" med bild och lite mer förklaring kan nog vara på sin plats här. Kan tänka mig att många har lite bulor här och där och spruckna plaster, under "tänkta bra platser". Äldre bilar hade ju distinktare "ramar" och förstärkningar som man lätt kunde se att det tålde en domkraft.

//Toson
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har också en v70 my13 och hade problem i våras. Har en "riktig" domkraft och köpte en sån där gummiplatta. Jag hissade upp bilen på samma ställe man ska sätta dit bilens egna på, men fick problem som skulle kunnat sluta illa. Det är en skarp kant, alltså inget plant, so. Man lyfter i.. bakom o framför är det plast. När jag hade tagit av ena däcket small det till och lyften hamnade snett och gummibiten gick av. Jag hade varit lite orolig för att nått skulle hända så jag hade kilat fast ett gammalt däck som smidigt nog tog emot och höll bilen uppe så att jag kunde ta omtag med lyften.

Vet inte hur jag ska göra i år.. :(
Känns trist att lämna in.. däckbyte är lite av terapi för en datorråtta som mig.
av Rådlös
Jag gick ut och tog en bild på domkraftfästet på min bil, en V70 -08. Man kan ju anta att det ser snarlikt ut på årgångarna runt detta. Det bakre domkraftfästet på höger sida. Dom finns ungefär under dörrarna. Och min saxdomkraft har ett U-format uttag som passar på (i) plåtkanten. När man ser detta framför sig så ger det sig själv hur det skall vara.
Bild
Användarvisningsbild
av Toson
Det här är ju perfekt info hur man placerar domkraften,
http://www.iskristall.se/jagrullar/s80.jpg
från tråden:
http://viewtopic.php?f=56&p=705653
Där man redan konstaterat "problemet".

"Rådlös" bild ovan, visar ju hur svårt det är att bestämma var man ska sätta domkraften.
Skulle vara intressant att se en bild på "Den där gummigrejen" som finns att köpa som mellanlägg för domkraftplattan. Men det kanske går bra med de "plattor" som finns att köpa till alla domkrafter.

Huvudsaken att man föredrar att INTE använda bilens originaldomkraft till säsongsbyten och är noga med vart man placerar domkraften vid upphissning.

//Toson

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]