Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

I början på veckan råkade jag ut för samma sak som så många andra V50 ägare redan gjort. Yttertemperaturmätaren får nojja och visar på -6 grader mitt i sommaren. Har läst här på Forumet att en del fått detta åtgärdat genom en förlängning av garantin. Ringer och talar med Bilia på Jägersro, i Malmö och får efter efter ett kort samtal redan på att det finns ingen förlängd garanti, överhuvudtaget, utan det skulle kunna kallas goodwill. Skit samma vad det kallas tänkte jag, bara jag får det. Men det fick jag inte! Efter att ha funderat i knappt en timma bestämde jag mig för att få felet åtgärdat och då på verkstad. Ringde och frågade vad det skulle kosta. De bad att få ringa upp om en stund och gjorde så. 1500:- skulle det kosta och då hade jag själv redan en ny givare. Fy f...n va dyrt. Jag provar själv. Monterade ner dörrsidan och såg direkt att en av kablarna till kontakten inte satt rätt. Avhjälpte felet på ca. 5 minuter, och sedan monterade jag tillbaka allt. Tog mindre än 20 minuter, och dessutom sparade jag 1500:-.
Fråga: Varför agerar märkesverkstäderna så här oproffsigt och försöker få oss bilägare att betala orimligt höga kostnader för små reparationer? Till saken hör också att den allra första kundverkmästaren jag pratade med sa, "vi måste felsöka bilen först, innan vi överhuvudtaget gör något och det kostar bara det 700-800:-.
Så jag sparade 2200:- och Bilia förlorade ytterligare en kund, fast de har kanske så många kvar ändå, eller så höjer de priset ytterligare till de kunder som trots allt vill fortsätta att bli lurade. :shock:
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken
av MAistro
Därför jag alltid servar och fixar saker på bilen själv. Skulle jag allt förmodan ge mig in på ett verkstadsbesök så skulle jag inte ta bilia.
Sen så har jag samma problem som dig. Vart sitter denna kontakt? Är det ett riktigt pilljobb? Tänkte själv ge mig på detta men vill ha lite mer kött på benen. :wink:
av HåkanS
Faktiskt inget större problem. Ta av dörrsidan.lokalisera var kablaget kommer ut från spegeln, givaren och följd det ner till den blåa kontakten som sitter fast i plåten på dörren. Vet inte hur man byter själva givaren, men den kostade ca. 140;- och jag fick lämna tillbaka den till Bilia. Skulle tippa på mindre än 1 timmes arbete. helt säkert. Inget svårt alls om du är lite händig.
av gecko
Det låter hutlöst på liljas i Växjö tar dom 3000 kr för att tömma feltankning i dieselbil + bränslefilter = ca 4000kr
drog bilen till en liten bilverkstad kom undan med 1200 kr.
Användarvisningsbild
av Jensen
Måste personligen få säga att din rubrik är helt missvisande, du ringer och vill
få bilen lagad på telefon??
Självklart så kostar det, men samtidigt så lät du inte verkstan upptäcka att
felet var väldigt enkelt att laga vilket dom kanske också hade upptäckt.
Då tycker iallafall jag att du inte gett dom en chans samtidigt som du spyr galla på dom.
av HåkanS
Riktigt så som du nu skriver gick det inte till. Jag vet eftersom jag faktiskt var där. Så här var det:
Jag ringde och berättade att givaren inte fungerade. Fick svaret att vi gör inget utan att felsöka bilen först. Kostnad 700-800:- Ringde sedan igen och berättade för en annan person om vad som hänt. Han "erbjöd" sig att byta givaren och montera den i spegel och i dörren för den summa jag angav. Skulle jag behöva ytterligare hjälp var de tvungna att montera av dörren och då kostade det 4000:- och uppåt.
av Tartryffel
Tyvärr har det alltmer blivit så här, Bilia är störst och nämns därmed mest men det finns fler större Volvohandlare som drar på rejält i verkstadsofferterna numera.
Min högst personliga teori är att vi privatägare inte är så intressanta som kunder längre. Tjänstebilarna med företag som glatt (?) betalar det som står på räkningen för att slippa besvären är betydligt mer lukrativa, vi som tjafsar om onödiga hundralappar är inte "affärsoptimerande".
I praktiken innebär det här att det så berömda "sunda förnuftet" inte nyttjas på samma sätt längre. Står det 1.54 timmar i datorn så är det timpriset x 1.54 + grundavgift + felsökningsavgift de debiterar. Vad du sedan själv har gjort och därmed skulle kunna räknas av bryr de sig inte längre om. Ditt enda vapen är att gå någon annanstans och det tror jag inte längre att Bilia har så mycket emot om man gör.

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]