Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Engineer1980
Hej,
Volvo ska ju va ett premium märke men de verkar fortfarande ligga efter när det gäller garantier.

Nybilsgarantin är ju bara 2år, när jag konfronterade min volvohandlare (som även säljer Renault som har 3år ) så sa han att konsumentöplagen var gälde otydlig fram till 3år efter köp så var det något större garanti-problem och att skulle det ordna sig till bilen blivit 3år.

Hmm, själv föredrar man ju 3år skriftligt...

Nån som har erfarenhet av detta?

När min V70 blev 2år -08 fick jag t.o.m brev hem att nybilsgarantin var på väg att upphöra och att de rekomenderade mig påpeka eventuella fel. Det vär ju i och för sig kvalitet det, men går lite stick i stäv mot vad säljarn vill säga...

Är lite sugen på en ny XC90 så man vill ha lite referenser...
Användarvisningsbild
av camaro69
Engineer1980 skrev:Hej,
Volvo ska ju va ett premium märke men de verkar fortfarande ligga efter när det gäller garantier.

Nybilsgarantin är ju bara 2år, när jag konfronterade min volvohandlare (som även säljer Renault som har 3år )
Hur menar du? Är Renault ett premiummärke för att den har 3-årig garanti?

Avgör garantins längd om det är ett premiummärke? ??:-/ :wink:
av Lövet
Kia måste ju vara alldeles fantastiskt premium då med tanke på att de har 7 års garanti?

2 år är det absolut vanligaste för de stora märkena Audi, BMW, Saab, Volvo osv.
Användarvisningsbild
av micke011
Att dyra europeiska s k premium-märken inte vågar ge längre garanti än två år är rätt talande tycker jag. Man kan nog anta att de asiatiska märken som infört 3, 5 eller 7 års garanti gör det av en anledning, och den är nog inte för att man vill öka kostnaderna - man tror helt enkelt på kvaliteten i sina prylar. Sedan handlar det naturligtvis också om konkurrens.
av Lövet
Volvo, Audi, BMW mfl har 3 års garanti i USA. Det handlar om vad marknaden kräver.
Användarvisningsbild
av micke011
Det är nog delvis sant, men det ligger naturligtvis också i biltillverkarnas intresse att inte ge mer garantier än man behöver, vi hade ju 1 år för 10 år sedan, anledningen till att det blev 2 år var nog bara för att konkurrensen krävt det - när andra, mindre tillverkare (relativt till marknaden) vill köpa sig in så gör man det med de medel som ges, ex.vis garantier och då är det svårt för de etablerade märkena att stå emot. Så en gissning (eller i alla fall förhoppning) är att vi får 3 års nybilsgaranti i allmänhet om några år..
av Lövet
Ju mer garanti desto bättre. Men sedan ska man vara medveten om att kostnaderna ska täckas någonstans också. Detta riskerar att ske på nypriset.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:Ju mer garanti desto bättre. Men sedan ska man vara medveten om att kostnaderna ska täckas någonstans också. Detta riskerar att ske på nypriset.
Håller med. Det är därför Kia kan ha så lång garanti, de är så billiga från fabrik att agenten kan ta garantikostnaderna utan att bilen blir allt för dyr i Sverige. Men det är nog det enda de kan göra för att öka försäljningen.
Användarvisningsbild
av Jensen
Engineer1980 skrev:Hej,

Nybilsgarantin är ju bara 2år, när jag konfronterade min volvohandlare (som även säljer Renault som har 3år ) så sa han att konsumentöplagen var gälde otydlig fram till 3år efter köp så var det något större garanti-problem och att skulle det ordna sig till bilen blivit 3år.

Hmm, själv föredrar man ju 3år skriftligt...

Nån som har erfarenhet av detta?

När min V70 blev 2år -08 fick jag t.o.m brev hem att nybilsgarantin var på väg att upphöra och att de rekomenderade mig påpeka eventuella fel. Det vär ju i och för sig kvalitet det, men går lite stick i stäv mot vad säljarn vill säga...

Är lite sugen på en ny XC90 så man vill ha lite referenser...
Skälet till att Renault idag lämnar 3-års garanti på sina modeller beror
på att man senaste åren legat i absoluta botten när det gäller kvaliten
på sina bilar, men känner du att du vill ha 3-år så är det väl bara att slå
till på en Koleos.
Användarvisningsbild
av micke011
andreas_lofgren skrev:Ju mer garanti desto bättre. Men sedan ska man vara medveten om att kostnaderna ska täckas någonstans också. Detta riskerar att ske på nypriset.
Helt klart, ingenting är gratis. Dock kan man väl tycka att Volvo m fl borde kunna ha bättre garanti med tanke på priset, inte så många av oss här som betalat sin nya bil och tänkt "Hmm..det var ju förvånansvärt billigt det här!".
Eftermontering av backkamera XC60

Hejsan. Ja det är så att jag är […]

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]