Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Bytte vindruta hos Bilia/Carglass i våras, och märkte i och med sommarens första hällregn för några dagar sedan att det rinner in vatten i bilen. Var (efter tre telefonsamtal och två dagar-det var visst lite svårt att hitta någon som kunde kolla vindrutor) hos Bilia i dag där firman vägg-i-vägg; Carglass, kollade med tryckluft och såpvatten och hittade ett ställe där det blåste igenom. Dom tätade på det stället. På min fråga om hur vi gör med mattorna (V70N, riktigt tjock ljuddämpning som sugit åt sig många liter) så tyckte verkstadschefen att jag skulle lägga tidningspapper på golvet och köra mycket med AC:n så skulle det torka.

Mina funderingar:
1. Räcker det med att täta "ovanpå" hålet i limningen, eller borde dom ha limmat om hela rutan?
2. Har man inte som rutin på verkstäder att kolla så att limningen är tät innan man lämnar ifrån sig bilen vid ett rutbyte? Dom verkade i och för sig inte särskilt förvånade över att jag hade detta problem, så det kanske händer ofta...
3. Jag är inte säker på att Carglass-killen kollade runt om hela rutan, så jag tänkte kolla själv med tryckluft och såpvatten, måste jag plocka bort täcklisterna eller kan man se något ändå tro?
4. Jag har mycket svårt att tro att mattorna och ljuddämparmaterialet skulle bli lika torrt som innan vattnet rann in (det stod fem cm vatten ovanför gummimattan på förarplatsen när det var som värst) av att jag kör AC:n och lägger på tidningar, dessutom tycker jag att det luktar lite om mattorna. Ska jag kräva att de byter mattorna helt (vilket var väldigt dyrt och otänkbart enligt verkstadschefen), eller kommer det att räcka med att de torkar mattorna (hur de nu ska göra det - med tidningspapper kanske?)? Finns det risk för mögel? I så fall är väl byte av mattorna självklart? Det känns inte som om detta borde vara mitt problem, utan något som Bilia borde lösa utan krångel, men så är det självklart inte.
5. Finns det någonstans man kan ta reda på vad Bilia har för policies i sådana här ärenden?
Senast redigerad av 1 Grusväg, redigerad totalt 0 gånger.
inte ska du hålla på torka upp vattnet. Det är deras uppgift återställa bilen i rätt skick.
Bilia ska lösa detta utan prata om kostnader.
Vi hade ett liknande fall när jag jobbade på verkstad. Bilen lämnades till de som bytt rutan ,de fick sätta i en ny eller limma om hela sen plocka vi ur hela golvmattan och tvätta den samt torka ur bilen med värme fläcktar.
Kunden fick lånebil under tiden.
Jag har jobbat på just Carglas.

Ring och prata med bilia, dom SKALL fixa det där åt dig. Det finns rekond firmor som pysslar med sånt här och du kan kräva att antingen carglas eller bilia pröjsar en sanering. och som plåster på såren kan du kräva en riktig rekond också. det har dom råd med.

Enligt min erfarenhet ersätter carglass alltid kunden när dom inte är nöjda..

/Ticken
Hur gick det då? Jo här får ni hela händelseförloppet:

2009-02 14000-milaservice och vindrutebyte, upptäcker på vägen hem att ventilationen knappt fungerar.
2009-02 (dagen efter, eftersom Bilia stänger kl 17 och jag hämtade bilen strax innan) Den som bytte ruta hade glömt en stor pappskiva över luftintaget, in och åtgärdar detta (och, visar det sig senare, haft sönder alla clips utom ett på varje rutlist, utan att sätta dit nya). Får muntligt löfte om rabatt på nästa jobb.

2009-07 Mycket vatten in i bilen vid utomhusparkering i hällregn, gissar att det är pga rutbytet. Svårt att få tid hos Bilia då den som byter rutor har semester, får dock tid efter tre dagar hos Carglass.
2009-07 Limmar vid ett ställe på rutan (den som limmade kan omöjligen ha kontrollerat runt hela rutan, varför inte?). Får rådet att lägga tidningspapper och köra mycket med luftkonditioneringen (av verkstadschefen!) så ska nog mattorna torka. Tror inte på hans förslag, men jag behöver bilen till semestern som börjar snart. Och det är ju trots allt verkstadschefen på en av Uppsalas två auktoriserade volvoverkstäder som uttalar sig, han borde väl veta?

2009-07 Vatten läcker in vid biltvätt. Lagningen har alltså inte lyckats! Bokar tid för omlimning av ruta och torkning av mattor

2009-08-13 Ruta limmas om helt, mattor ”torkas” mha kupevärmare i bilen. Ersättningsbil verkar inte vara praxis, trots att det är verkstadens fel att jag är där (för fjärde gången), men jag får en då det finns en inne (deras enda?). Förväntas dock tanka den innan återlämning. Får veta att mattorna är torra per telefon. Tankar ersättningsbilen. På plats konstaterar jag att mattorna är dyngsura undertill. Fortsatt ersättningsbil.

2009-08-14 Telefonsamtal om att mattorna behöver torkas över helgen. Fortsatt ersättningsbil (dock ej drag, och med mindre lastutrymme, skulle ha behövts den helgen).

2009-08-17 Får veta att mattorna är torra per telefon (av chefen på verkstaden, som kontrollerat detta personligen). Får veta var den första limningen läckte. Får 20% rabatt på nästa jobb. På plats för femte gången konstaterar jag att mattorna är dyngsura undertill. Vaddå kontrollerat personligen? Vilken jävla fars! Fortsatt ersättningsbil.

2009-08-21 Dom ringer igen och meddelar att nu är det klart. Jag skickar sambon som är hemma och föräldraledig, jag har inte tid att ta ledigt från jobbet för att åka fram och tillbaka till verkstaden om och om igen. Döm av min förvåning: nu har de faktiskt lyft på mattorna och torkat dem! Precis som jag menade att man skulle gjort från början! De skar sönder mattorna lite smått för att göra detta, inte ett ord om detta (kanske jag också hade gjort om jag gjort det själv i och för sig), och jag orkar inte bry mig om att ringa upp och säga att sånt ska man berätta för kunden. Känner under mattorna på kvällen - det var faktiskt torrt!

I dag: Mattorna fortfarande torra

Sammanfattning:
Antingen är de inkompetenta på Bilia i Uppsala, och har inte erfarenhet av hur en golvmatta på en V70N är uppbyggd. Och har dessutom inte lust att ta reda på det under arbetets gång heller.
Eller så försökte de blåsa mig för att komma undan arbetet, och hoppades på att jag inte skulle kolla resultatet (och detta gång på gång!).
I vilket fall så är det här det värsta jag varit med om på en verkstad. En bilverkstad som inte vet hur ens bil är uppbyggd eller som försöker blåsa en, vill man anlita den i framtiden? Vill man rekommendera den till andra?
Dom borde limmat om hela rutan första gången bilen lämnades in.
Det fungerar inte att laga en dålig limning.

Det är inte spec svårt att lyfta på mattorna så dom torkas underifrån.
Ser faktiskt ingen anledning till att skära i mattorna för att torka dom :roll:
Bilia har jag aldrig drabbats av, men iof har en äldre bil 745 håller mig till upplands motor när det gäller saker till bilen och runt bilen och rutor där tar jag kontakt med en auktoriserad bilglasfirma.

Normalt på bilar av dessa årgång[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

..Dålig kvalitet? Är det märke[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]